Articole:pag 19

Interviu cu Aikido Shihan Yoshio Kuroiwa - II

 
 

Yoshio Kuroiwa la Edogawa Aikido Renmei in 2005

Yoshio Kuroiwa s-a nascut in anul 7 Showa (1932). In anul 21 Showa (1946) el s-a inscris la Clubul Nippon Kento fondat de parintele boxului in Japonia, Yujiro Watanabe, cu intentia de a deveni un boxer profesionist. Fortat sa renunte la visul sau de a avea o cariera in box datorita unor leziuni oculare, el a intrat la Hombu Dojo Aikikai in anul 28 Showa (1953), unde a organizat un grup de cercetare, grup care va deveni cunoscut ca "Kuroiwa Gakko" ("Scoala Kuroiwa") Sensei Kuroiwa a murit pe 19 ianuarie 2010.


Yasuo Kobayashi, Yoshio Kuroiwa, Kanshu Sunadomari,
Morihiro Saito, Shoji Nishio, Mitsugi Saotome
Prima demonstratie Aikido Journal Friendship, Tokyo - 1985

Sensei Kuroiwa a publicat doua articole in revista Aikido Journal: "Antrenamentul si Perceptia" si "Bunul Simt Cercetand Aikido" .Daca sunteti interesat de sensei Kuroiwa, puteti citi articolul lui Ellis Amdur scris pe Aikiweb la moartea acestuia - "In memoria lui Yoshio Kuroiwa"

Aceasta partea a interviului introduce putin despre "Teoria Kuroiwa" a Aikido. Iata putin mai mult in aceasta teorie dintr-o conversatie separata cu sensei Kuroiwa:

Oamenii se gandesc la Ikkyo sau Shiho-nage ca la tehnici singulare si se antreneaza in acest fel - mai tarziu o dau in bara !

Sensul la Ikkyo este de a destabiliza adversarul "vertical" privind din perspectiva proprie. Aceasta merge de la Ikkyo la Nikyo, Sankyo si Yonkyo - cu alte cuvinte, Ikkyo este o destabilizare la nivel inalt, Nikkyo este o destabilizare la nivel mediu, Sankyo destabilizare la nivel jos, iar Yonkyo este drept in pamant.

Apoi Shiho-nage este destabilizarea "orizontala" a adversarului privita din perspectiva proprie. Aici lucrurile merg mai in profunzime atunci cand miscarea proprie este adaugata iar miscarea este in spirala.

Intelesul la Ikkyo este de a destabiliza centrul de gravitatie al oponentului pe verticala, iar la Shiho-nage de a destabiliza postura oponentului pe orizontala. Aici exista vertical si orizontal iar Yin-Yang (In-Yo) appears. De la inceput acest In-Yo nu sunt 2 lucruri separate, este doar un lucru care se schimba in functie de felul in care cineva se uita la el. De exemplu, pun un bat orizontal si spun "este orizontal", dar cand ma uit la el in timp ce este culcat pare sa fie vertical. De la inceput este un singur lucru ! Desi pare sa fie vertical sau orizontal, in realiztate este un singur lucru.In acest punct, daca cineva continua sa practice fara a intelege sensul la Ikkyo sau sensul la Shiho-nage in final va face un simplu antrenament extern.

In cazul Aiki, cuvinte precum Ikkyo sau Shiho-nage descriu de obicei tehnici de baza, dar trebuie sa intelegeti ce este important in miscarile verticale de la Ikkyo pana la Yonkyo si ce este in miscarea orizontala de la Shiho-nage.

Totusi, la baza este imposibil pentru cineva sa se gandeasca la destabilizarea adversarului in plan vertical sau orizontal de la inceput. La urma urmei, in aceasta lume va ganditi la lucruri in mod realist, din moment ce nu puteti exista de la sine - de exemplu, lucrurile sunt vazute prin contactul lor cu altii. Deci, daca cineva se gandeste la o miscare verticala ca fiind asa, sau la o miscare orizontala ca fiind asa - ca rezultat al incercarii de a potrivi miscarile adversarului la ale sale, atunci nu va reusi sa scape si va ramane la forma kata.

Aceasta este partea a doua a interviului cu Yoshio Kuroiwa care a aparut prima data in numarul din ianuarie 2006 al revistei Gekkan Hiden (Invataturile lunare secrete), o bine cunoscuta revista de arte martiale din Japonia.

Acest interviu a fost publicat si intr-o colectie de interviuri cu elevi ai Fondatorului publicata in japoneza sub numele de "Profiluri ale Fondatorului" in 2009.


Ochii lui O'Sensei aruncau scantei

I: L-ati vazut pe Fondator la antrenament ?

R: Cam o data pe luna. Era in cea mai mare parte in Iwama, dar dintr-o data venea si era vazut in sala. Apoi arata vreo doua tehnici intr-o secunda si disparea. Nu erau oferite instructiuni orale. Nu arata o tehnica decat o singura data, spunand "Daca fac o tehnica de doua ori va fi furata". Una din frazele sale favorite era "tehnica nu este ceva care se preda, este ceva care se fura". Pare un paradox, totusi. Cred ca totul dura cam 10 minute.

I: Cum va simteati atunci cand luati ukemi pt el ?

R: El era foarte moale, usor. O'Sensei era extrem de bland si bun, dar era o parte din el care era infricosatoare. Imi amintesc ca ochii sai aruncau scantei de multe ori.

I: Am auzit ca prelegerile sale erau foarte lungi ...

R: Uram acele lucruri. (rade) El vorbea despre lucruri precum Kojiki, dar nu intelegeam despre ce vorbeste si picioarele mele amorteau, ma faceau sa plang ! Gandindu-ma la asta ma simt nostalgic.


Yoshio Kuroiwa - Irimi Nage:
"O-Sensei spunea ‘Daca palma loveste maxilarul atunci degetele vor intra in ochi' "

Teoria Kuroiwa - facuta la 3 zile dupa ce a inceput Aikido

I: Am auzit ca ati realizat ca "antrenamentul in aikido este adevarat si neadevarat" la 3 zile dupa ce ati inceput.

R: Exact. Apucand incheietura oponenetuui este neadevarul convenit in practica (yakusoku geiko) adevarul este in ceea ce tu aplici, asa ca este un antrenament ("keiko") al adevarului si al neadevarului.

I: Cand ati ajuns la aceasta realizare ?

R: Deoarece am fost boxer. Deoarece boxul este lumea adevarului. Am realizat ca modul in care cineva isi utilizeaza corpul este la fel ca si uppercutul, croseul sau lovitura directa din box.

I: Vreti sa spuneti ca nu este tipul de lovitura ci felul in care cineva isi foloseste corpul atunci cand loveste ?

R: Da. Upercutul este o miscare verticala, Ikkyo; croseul este o miscare orizontala, aasta este Shiho-nage, nu-i asa ? Asa ca atunci cand am invatat Ikkyo am realizat "ah !" nu este doar un nume pentru o tehnica de prindere a cotului, este esenta deztabilizarii (pe verticala). De asta m-am opus atunci cand mai tarziu, Hombu a incercat sa utilizeze Ikkyo ca "o metoda de a controla cotul" - este doar o saracire a tehnicii. Este un principiu fundamental asa ca nu se poate limita doar la aceasta utilizare. Daca il faceti doar o tehnica de "control al cotului" dezvoltarea nu se va opri in acel loc ? Asta nu e deloc ceea ce este.

I: Ati realizat asta dupa 3 zile ?

R: Sa intelegi ceva iti ia intre trei zile si o saptamana. Daca cineva are itnrebari si nu afla raspunsul imediat, atunci va continua cu intrebarea fara raspuns. Dupa un an va uita chiar si ca a avut o intrebare.

I: Totusi, cred ca nu toata lumea este receptiva la acest fel de a gandi, nu-i asa ?

R: Asa este. Cuiva poate sa nu-i placa. (rade) Cred ca bazele din Aikido de azi sunt din magnificul Aikido al lui sensei Yamaguchi. Cred ca aproximativ 95%.

I: Este ceva dificil de intrebat, dar este legat de formularea dv. la teoria initiala pe care o putem numi "Kuroiwa-ryu" la scurt timp dupa ce ati inceput sa practicati Aikido, de ce nu ati ales sa continuati propria dv. cale originala ?

R: Ei bine, in final asta s-a datorat atractiei mele fata de O'Sensei. Am simtit "Nihon Budo" in legatura lui O'Sensei. De asemenea am avut buni prieteni precum dl. Tamura si dl. Noro.

I: Cum era Fondatorul atunci cand era pe langa dv. ?

R: Nu am petrecut asa mult timp cu el, dar cand ieseam cu el , era foarte nevos. Atunci cand mergeam intr-un taxi el striga "Atentie !" cate pasagerii din spate tot timpul, iar soferul devenea suparat pe el. In sfarsit, cred ca un Budoka trebuie sa fie asa de prudent apropiindu-se de lasitate.


Aikido-ul meu este "Kuroiwa-ha"

I: In acea perioada, demonstratiile au devenit populare, nu-i asa ?

R: Lui O'Sensei nu-i placea ca altcineva in afara lui sa faca demosntratii. Din acest motiv, trebuia sa intarziem intrarea lui O'Sensei in timp ce noi, in secret, efectuam deomstratii inainte ca el sa apara. Asa ca trebuia sa fie cineva a carui sarcina era sa-l tina pe O'Sensei in vestiar - "Sensei, un ceai..." (rade). Desigur, cred ca el si-a dat seama partial de asta.

I: Vorbind de demonstratii, a fost una faimoasa la Hibiya Kokaido. Se spune ca l-ati prins pe sensei Tohei intr-o imobilizare dublu nelson.

R: Asta a fost atunci cand sensei Tohei a demonstrat impotriva mai multor atacatori. Sunt salvat de statutul de prescriptie, deci cred ca este ok. Nu s-a intamplat asa cum spuneti. Nu a fost un dublu nelson, i-am maturat piciorul cu mina mea.



Fondatorul Aikido Morihei Ueshiba O-Sensei demonstratie facuta la Hibiya Kokaido
Nobuyoshi Tamura si Yasuo Kobayashi iau ukemi

I: i-ati maturat piciorul ? (rade)

R: Da. Si sunt sigur ca el a cazut peste. Daca vroiam cu adevarat sa fiu rau, l-as fi legat chiar acolo, (rade) dar de indata ce a cazut pe sapte, sensei Tohei s-a ridicat imediat - a fost intr-adevar impresionant. Asa ca Tohei a spus "Nu am cazut, m-am ghemuit", dar e ok. Toti stiu cand cineva face ukemi.

I: Sunt multe povesti diferite, dar asta este ceea ce a fost cu adevarat ? (rade)

R: Au fost multe demonstratii - de la unele mici cu oameni din companii ca parteneri, pana la unele mari. In timpul cand faceam demonstratii in cateva locuri mici, sensei Kenichi Sawai (Fondator al Taiki Shisei Kenpo) si sensei Masatatsu Oyama (Fondator al Kyokushin Karate) erau de multe ori acolo.

I: Era un fel de schimb ?

R: Am vorbit deseori cu cei doi. De asemenea am fost si am vizitat dojo-urile lor in Meiji Jingu si Ikebukuro. L-am vazut pe sensei Oyama facand o demonstratie intr-o sala publica din Asakusa unde a facut sul o moneda de 10 yen.

I: A-ti vazut asta cu ochii dv. ?

R: Da, el nu a facut asta dintr-o singura incercare, el a indoit si a rulat cate putin o data. A fost cu adevarat ceva. La acel timp mi s-a spus "Daca ai cantari cu 10 kg. mai mult ai fi capabil sa dai jos un taur cu o lovitura". Cei doi veneau cateodata la dojo-ul Aikikai. In special pentru a-l vizita pe O'Sensei.

I: v-ati alaturat conversatiilor care aveau loc intre Fondator, sensei Sawai si sensei Oyama ?

R: Nu, nu am facut-o niciodata. Totusi, am auzit ca sensei Oyama a spus "Aikido va disparea atunci cand O'Sensei va muri". Cred ca asa e.

I: Ati scris "Aikido a fost creat de catre sensei Morihei Ueshiba si va disparea odata cu moartea sa".

R: Asa e. Nimeni nu poate face Aikido asa cum il facea O'Sensei. In demonstratiile de care am vorbit mai devreme, O'Sensei spunea "Eu sunt aikido. Atunci cand ma misc tehnicile apar.". Cu alte cuvinte, poate el s-a gandit ca era prea devreme pentru elevi de a numi ceea ce faceau "Aikido". Este la fel ca niste oameni orbi care ating un elefant, fiecare judecand elefantul dupa partea pe care ei o inteleg. Ar putea parea ciudat, dar cred ca cel mai bine pot sa spun ca sunt "Aikido Kuroiwa-ha" - la fel ca in modul de a numi sub-grupurile unor partide politice mari. Cred ca fiecare ar trebui sa procedeze la fel. Deoarece fiecare a luat ceva diferit de la Fondator. Deoarece abilitatile si experientele fiecaruia erau diferite.

I: Asta e doar calea pe care mergeti, nu-i asa ? In felul acesta ati fost capabil sa continuati Aikido.

R: asa este ...Pentru un motiv sau altul il iubesc pe O'Sensei. Dar asta nu ajuta. In cele din urma, indiferent de cum o intorci un profesor maestru este un profesor maestru. Nu pot sa explic asta asa bine in cuvinte. Asa ca am facut Aikido-ul meu in felul meu.


Gekkan Hiden January 2006
Articol publicat pe "Interview with Aikido Shihan Yoshio Kuroiwa – Part 2"

tradus si publicat aici cu permisiunea lui Sensei Christopher Li