Aiki a lui Yukiyoshi Sagawa, un adevarat portret al puterii transparente: 1 , 2
Tokimune Takeda - Aiki Kuden si Hiden
Interviu cu Yoshio Sugino, Katori Shinto-ryu, 1961
Interviu cu Aikido Shihan Masando Sasaki: 1, 2, 3
Pagina: 24 | 23 | 22 | 21 | 20 | 19 | 18 | 17 | 16 | 15 | 14 | 13 | 12 | 11 | 10 | 9 | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1
Miscarea in Aikido este o spirala. Nu un cerc, o spirala.
Masando Sasaki, 8 Dan, a murit pe 15 februarie 2013, la varsta de 84 de ani. Nascut in prefectura Yamagata in 1929 el a absolvit economia si dreptul al Universitatea Chuo. Sasaki a inceput aikido in 1954 in timp ce era angajat la Agentia de Auto-aparare si era membru in Tempukai si Ichikukai. De asemenea, era preot shinto la Yamakage San.
Aceasta este partea a treia a traducerii in engleza unui interviu cu Masando Sasaki care a fost publicat intr-o colectie de interviuri cu elevi ai fondatorului, publicata in japoneza ca "Profilurile fondatorului" in 2009.
Interviu cu Aikido Shihan Masando Sasaki, III
I: Sensei, Fondatorul a stiut ca ati format acea scoala de spioni ?
R: Nu stiu. Daca ar fi existat un raport despre un spion, intotdeauna ar fi fost negat (rade) E un secret in alt secet ! In timp ce faceam astfel de lucruri semapaiul meu a murit si am inceput sa ma gandesc "Care este scopul vietii umane ? " apoi am petrecut catevaluni in munti, stand sub o cascada, citind carti despre Budism, si am inceput sa ma gandesc "Ce este moartea ?" In acea perioada l-am intalnit pe sensei Nakamura Tempu. A fost o inspiratie. Sensei Tempu mi-a spus "Practica budo. Fara un antrenament in Budo atunci cand va veni un moment in care miza va fi viata ta, nu vei itnelege cu adevarat valaorea vietii. Stiu un Budo interesant. Se numeste Aikido". Atunci cand i-am spus ca deha practic, mi-a spus "Antreneaza-te mai profund". Din acest motiv mi-am inceput adevaratul antrenament in Aikido. Sesei Tempu si O'Sense nu s-au intalnit niciodata., dar elevii lor mergeau cand la unul cnad la altul.
I: In ce an ati inceput sa duceti bagajul Fondatorului ?
R: Decat caratul bagajelor mai degraba spun ca am stat aproape de el ca uchi-deshi timp de aproape sase ani. Datorita acestei experiente am devenit apropiat de O'Sensei. Totusi, pana la sfarsit O'Sensei a crezut ca eu sunt cineva de la Ministerul Apararii si nu cineva de la Hombu Dojo. (rade)
I: Chiar asa ? (rade) Aveti vreo amintire cu Fondatorul care v-a lasat o impresie deosebita ?
R: Atunci cand am calatorit cu trenul cu O'Sensei si i-am dat un loc, el a devenit furios si mi-a spus "Ma tratezi ca pe un om batran !", dar daca nu-i dadeai tot devenea furios. Putea fi cea mai vesela persoana atunci cand mergea cu un tren aglomerat si a facut ca unii golani tineri cu ochii schimbatori sa se ridice in timp ce el se aseza. (rade)
I: (rade) am azuit multe episoade neobisnuite, dar acesta este cu adevarat surprinzator.
R: O'Sensei putea fi rautacios ! La o demosntratie la Hibiya Kokkaido atunci cand am pasit pe braul lui O'Sensei si firele au iesit afara el a strigat "Hei, sotia mea va striga la mine !" si sala a explodat in ras. (rade)
I: Poate avea ceva de-a face cu personalitatea dumneavoastra. Totusi, ce v-a uimit ?
R: asta era tot timpul ! Un lucru era incidentul "evitarea glontului". Nu am vazut personal acest lucru, dar l-am auzit de multe ori chiar de la el. Totusi, el spunea "Nepotii mei mi-au luat ochelarii. Chiar daca pot eschiva gloantle, nu pot eschiva nepotii !" Un adult are intentia de a trage, nu-i asa ? Asa ca, intentia de a trage devine o sfera allba care prima data zboara spre tine. El spunea ca glontul vine dupa asta, asa ca e posbil sa-l eviti. Dar el spunea " Nepotii mei fac asta inconstient, asa ca nu pot eschiva". Oricum, asta e teoria, dar trebuie sa ma gandesc la asta daca e adevarat sa nu. (rade)
I: Sunt episoade pe care le-ati experimentat la prima mana si v-au impresionat ?
R: Cred ca vorbesti de Hiroshi Arakawa, jucatorul de baseball. Atunci cand Arakawa a venit la dojo si l-am introdus "Sensei , acesta este sensei Arakawa, care este faimos in baseball", O'Sensei m-a intrebat "Este cel care aprinde focul ?" Asa ca am spus "Sensei aia este O-Kyu" (Note: "arderea moxiei", opusa la "yakyu" care este "baseball"). deoarece O'Sensei nu stia ce este baseball-ul, i-am explicat "Tii un bat si lovesti mingea care este aruncata spre tine". O'Sensei a replicat "pentru ceva de genul asta, de ce nu tai simplu mingea cu o sabie japoneza ?" - O'Sensei nu prea a prins asta (rade).
I: Sensei, vorbind cu dumneavoastra este ca si cum as asculta Rakugo ( literar "cuvinte cazute" povesti comice traditionale japoneze).
R: chiar asa ? (rade) Intr-un final, Arakawa s-a uitat la bokkenul tinut de catre O'Sensei si a executat o lovitura din lateral. In acel moment O'Sensei s-a umplut cu ki iar Arakawa si batul au fost trimisi in zbor. Cu siguranta, Arakawa a zburat de doua ori si apoi a aplicat pentru a deveni elev.
I: Uimitor !
R: Am incercat sa facem acelasi lucru. am crezut ca putem sa rasucim bokkenul la momentul cadn batul il loveste, dar nu am reusit.
I: Oare nu din cauza ca nu este doar o problema de tehnica ?
R: Vorbind de tehnica, metoda lui O'Sensei de predare era extrem de simpla. Nu ne invata nimic in afara de Ikkyo, Irimi-nage si Shiho-nage. In vechiul dojo el punea o panza neagra astfel incat oamenii sa nu-l poata vedea si dadea lectii speciale pentru presedinti de companii. In banii de astazi ar fi cam 200000 yen. Era foarte scump.
I: Ai invata un fel de tehnici secrete ?
R: Eram cu el, asa ca am putut sa observ, el facea acelasi Ikkyo, Irimi-nage si Shiho-nage despre care am vorbit mai devreme. Mai tarziu, cand l-am intrebat " Este ok ?" a raspuns "Idiotule, acesta sunt secrete !" Cred ca el doar lua mai multi bani de la cei care aveau si mai putini de la cei care aveau mai putin.
Daca sunteti surprinsi este deja prea tarziu
I: Sensei, la ce va ganditi cand predati Aikido ?
R: Ma gandesc ca miscarea in Aikido este o spirala. Nu un cerc, o spirala. Din acest motiv, poate fi mica sau larga fara limite. Mai mult decat tehnica, este necesar sa-ti potrivesti mintea, respiratia si corpul impreuna. Daca inveti aikido prin tehnica, atunci cand apare o lupta vei fi lovit. Ce puteti exprima instant, aruncare cu Ikkyo sau cu Shiho-nage, sau intrand cu Irimi, utilizand intreg corpul, asta este tot ceea ce exista. Din nou, din acest motiv, se spune ca acestea sunt secretele in Aikido. Cred ca baza azestora este siprala. Aceasta, si aruncand frumos cu conexiunea dintre In si Yo. Toate miscarile in Aikido sunt In si Yo. Nu vorbesc despre asta in teorie. Acest lucru in sine este principiul universului.
I: Desigut puteti vedea conexiunea In si Yo in miscarea din Aikido - lupta fara lupta, conflict fara conflict, aruncare si primire.
R: Mai mult, postura si distanta sunt secretele Budo. Fie ca este vorba de afaceri importante, mici detalii ale unei gospodarii, sau despre puncte importante in gestionarea unei afaceri, toate astea sunt chestiuni de realtii umane: postura si distanta.
I: Fondatorul a vorbit cu dumneavoastra despre acest concept ?
R: O'Sensei a vorbit despre mule lucruri. totusi, exista lucruri pe care nu le-am inteles atunci si pe care le inteleg acum. Indiferent ce se intampla in viata, indiferent de cat de puternic esti in dojo, intr-o zi va exista un incident care te va supara si vei fi incapabil sa faci ceva. Budo, Zen, Calea Ceaiului, toate au ca sop dezvoltarea Mintii Neclintite (fudoshin).
I: Da.
R: Mi-am spus "Daca esti surprins, deja este prea tarziu" si am implantat-o in subconstientul meu pentru cea mai mica chestiune, asa ca atunci cand incidenta majore au aparut am putut sa ma ocup de ele intr-un mod calm. Scopul fiintei umane este maiestria, scopul vietii este sa-ti imbunatatesti caracterul. Aiki-jutsu este pentru a-ti conditiona corpul sa fie puternic si vibrant, sa construiesti oameni care vor fi de ajutor intr-un mod pozitiv in lumea fiinteleor umane. De asemeena, Aikido este pentru imbunatatirea caracterului tau, fara competitia din vechiul Bujutsu. O'Sensei ii certa puternic pe oameni pentru lovituri, numind acest lucru "murdar". Cred ca cultura Japoniei este frumoasa, fara bine si rau.
I: Va multumesc mult pentru timpul acordat acestei discutii.
(Publicat în revista Gekkan Hiden, decembrie 2004)