Aiki a lui Yukiyoshi Sagawa, un adevarat portret al puterii transparente: 1 , 2
Tokimune Takeda - Aiki Kuden si Hiden
Interviu cu Yoshio Sugino, Katori Shinto-ryu, 1961
Interviu cu Aikido Shihan Masando Sasaki: 1, 2, 3
Pagina: 24 | 23 | 22 | 21 | 20 | 19 | 18 | 17 | 16 | 15 | 14 | 13 | 12 | 11 | 10 | 9 | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1
Yukiyoshi Sagawa a fost contemporan cu Fondatorul Aikido Morihei Ueshiba si elev a lui Sokaku Takeda, Daito-ryu Chuku-no-so. Il insotea des pe sensei Takeda in calatoriile sale prin Japonia si a primit Kyoju Dairi (licenta de asistent isntructor) de la Sokaku Takeda in 1932 (aceasi licenta pe care Morihei Ueshiba a primit-o de la Sokaku Takeda in 1922)
In dojo-ul Sagawa, tehnicile pe care sensei Sagawa le-a invatat de la Sokaku Takeda au fost organizate pe 10 nivele ("Gen"). Numai cativa elevi ai lui Yukiyoshi Sagawa au primit certificatul Kyoju Dairi iar dintre acestia doar trei au finalizat al 10 lea Gen (nivel)
Unul dintre cei trei elevi care au terminal cel de-al 10-lea Gen cu instructiuni directe de la Yukiyoshi Sagawa este Tatsuo Kimura, un elev de mult timp a lui sensei Sagawa. Nascut in Tokyo, Japonia, sensei Kimura este un bine cunoscut matematician si profesor la universitatea Tsukuba. El a publicat 2 carti despre Sohan Sagawa care au fost traduse in engleza (ultima doar partial) - "Puterea Transparenta" si "Descoperind Aiki, cei 20 de ani ai mei cu Yukiyoshi Sagawa Sensei ".
Aceasta este partea a 2-a a unui interviu care a aparut in japoneza in cartea "Daito-ryu Aiki Bujutsu Sagawa Yukiyoshi, Tehnica Divina a Aiki – Indicatii pentru ‘Aiki’, o metoda tehnica miraculoasa care depaseste forta" publicat in martie 2015 de care editura BAB Japonia, care a publica si revista populara de arte martiale Gekkan Hiden ("Invataturile secrete lunare")
Aiki lui Sohan Sagawa
I: In cele din urma Aiki reprezinta inima si sufletul Saito-ryu, nu-i asa ?
R: Asa este. Pentru cei care au venit din afara, incluzand multi practicanti de rang inalt din alte forme de budo, a fost responsabilitatea mea sa fac pereche cu acele persoane la inceput. M-am gandit ca ar fi de neiertat daca as pierde in fata acelor persoane , asa ca am repetat exercitiile de conditionare care mi-au fost predate de catre sensei de aproape douazeci de mii de ori in fiecare zi.
Dar sensei mi-a spus intr-o zi "Oricate conditionari vei face, o data ce o persoane noua stapaneste Aiki, totul este terminat ! Aceasta este calea in care Aiki este." si de atunci m-am gandit care trebuie sa inteleg Aiki indiferent de cat mi-ar lua. Pentru a lamuri, chiar daca nu puteam sa fiu invins de alte persoane dupa antrenamente grele in exercitiile de conditionare de care am vorbit mai devreme, atunci cand eram prins de sensei nu era nimic ce as fi putut face. Si atunci sensei mi-a spus ca asta era deoarece el a inteles ca poate invinge pe cineva folosind Aiki, indiferent de cat de mult ar fi conditionat folosind exercitiile pe care el mi le-a aratat, si m-am gandit ca am inteles.
Sensei Sagawa nu preda nimic direct despre Aiki. Aceasta este inima si sufletul numit Aiki si el preda metodele tehnice de la periferia lui, pana cand cineva ajungea destul de aproape de componenta inimii si sufletului. Cu alte cuvinte, el preda atat de mult si apoi vedea daca era cineva care putea intelege componentele inimii si sufletului. Credea ca daca cineva nu le poate prinde atunci nu avea nici un rost sa il invete. Initial, insusi sensei Sagawa a petrecut un efort considerabil pana cand a reusit intr-un final sa le stapaneasca, asa ca el credea ca este natural ca o persoana care invata sa trebuiasca sa investeasca acel tip de efort.
Din acest motiv, era inevitabil ca el sa se concentreze pe oamenii care aveau nevoie ca el sa le predea si sa le ridice intensiv nivelul. El a infiintat nivele precum 1 Gen si 2 Gen astfel incat oamenii care-si stabilesc capacitatile si zelul sa poata progresa inaintea altora.
I: Printre acei oameni sunt cativa care nu vorbesc de bine pe sensei Sagawa, datorita faptului ca nu au fost capabili sa-l prinda de mana, nici macar o data.
R: Stiu ca exista persoane de acest gen. Totusi, in majoritatea acelor situatii toate acele tipuri de persoane au cateva puncte particulare pt ei pe care ar trebui sa le ia in considerare. Asa cum elevul isi alege profesorul, si profesorul are dreptul de a-si alege elevul, si cred ca toti aceia care nu inteleg acest punct sunt cei care gresesc.
Din acest motiv, daca cineva nu poate fi invatat direct de catre profesor, atunci ar trebui sa se schimbe intr-un elev pe care profesorul sa doreasca sa-l invete. Mi-a fost refuzat accesul prim adata, si aopi am fosr admis numai cu conditia ca nu voi fi invatat.Practic, s-a crezut ca am venit sa fur tenhicile si sa le folosesc in Aikido. Dina cest motiv la inceput nu am fost invatat, nici macar un pic, de cate sensei. Dar am schimbat asta prin eforturile proprii.In cazul meu, m-am gandit ca cel putin sa incerc sa devin chiar si un pic un elev bun pentru sensei. Aceasta sinceritate treptat, m-a dus mai departe iar sensei a inceput sa-mi predea. Acesta este efortul unui ele. Cu alte cuvinte, mai mult decat invatarea, elevul trebuie sa stea in locul lui sensei si sa devina acel tip de persoana la care sensei sa se gandeasca sa predea. Asteptand sa fii invatat ca o chestiune de curs fara sa faci nimic, este o intelegere gresita.
In plus, daca cineva nu adopta o metoda de predare precum sensei Sagawa, atunci cred ca o metoda tehnica de o profunzime si dificultate asa mare precum aceasta nu va supravietui. De la bun inceput, nu este ceva ce poate fi predat in mod egal tuturor persoanelor, iar daca cineva va face ceva asemanator va fi imposibil sa mentina nivelul tehnic al artei. Daca ar fi o problema de forma a tehnicii atunci cineva poate da o explicatie, dar esenta tehnicilor se afla intr-o arie pe care nu o poti explica folosind cuvintele. Aiki este ceva particular care se stapaneste cu ajutorul simturilor interne. din acest motiv, fara capacitatea si zelul celui care invata, fara propriul lui antrenament, conditionare si abilitati este imposibil sa poata intelege. Asa ca, daca cineva sta in locul instructorului este inevitabil ca acea persoana va alege oamenii pe care sa-i isntruiasca.
I: Cu alte cuvite, in ceea ce priveste instruirea, daca cineva nu are o atitudine precum aceasta atunci va fi dificil sa mentina nivelul tehnicii ?
R: Asa este. Cel putin, dintre cei care au avut posibilitatea de a utiliza Aiki, au fost doar sensei Takeda si sensei Sagawa. Daca este doar forma atunci multi oameni care o fac, dar sunt numai doi care au fost capabili sa o aplice atunci cand un oponent vine si ataca serios. Totusi, datorita faptului ca au fost cativa care au putut fara nici o indoiala sa-l aplice, as dori sa ramana cumva in urma pentru rasa umana.
Ezit sa mentionez probleme personale, dar referitor la Aiki am repetat un lung proces de incercari si erori. Atunci cand am fost norocos destul ca sa-l prind si sa desechilibrez pe cineva m-am gandit "A - este Aiki ?" si m-am simtit bine, dar cand am incercat pe sensei, el tipa "Nu, nu, asta este forta! Aiki este asa !, si cand incercam era complet diferit de ceea ce faceam. Renuntam si ma gandeam la o alta metoda. Dar si aceea era gresita. Asta s-a intamplat de multe ori.
Puterea transparenta
I; Ce v-a motivat sa scrieti "Puterea Transparenta" ?
R: la inceput a fost faptul ca pentru a obtine asa multa putere, cineva trebuie sa depuna un efort incredibil. Daca asa este cazul, atunci acea persoana ar trebui sa fie recunoscuta in mod oficial, nu-i asa ? Nu doresc cu adevarat sa spun astfel de lucruri, dar cred ca a fost o tragedie ca desi sensei a avut o astfel de putere reala, el a trait o viata care nu a fost recunoscuta oficial deoarece el nu a iesit in lume, in timp ce, tot atunci, erau alti oameni care vorbeau si care nu aveau nimic isi vindeau reputatia lor falsa. Acest gand m-a motivat sa scriu cartea.
La inceput sensei nu a participat in nici un fel. Totusi, incetul cu incetul, hotararea mea l-a atras si el a contribuit cu lucruri precum istoria personala de la inceput - de asemenea a corectat manuscriptul. Multumita acestui fapt, acum 3 ani in urma, pot sa-mi aduc aminte si acum, am reusit sa-l public in sfarsit pe 24 martie. Totusi, cred ca aceasta a fost ultima sansa sa scriu o carte precum aceasta. Ciudat, sensei a murit la exact 3 ani dupa ce cartea a fost publicata. Poate a fost un fel de conexiune...
I: Citind cuvintele lui sensei Sagawa care au fost inregistrate in aceasta carte se simte ca el a pastrat intotdeauna o atitudine pozitiva fata de budo. Mai mult decat orice el a crezut pana la sfarsit in posibilitatile Daito-ryu, incursiunea lui in asta este minunata. De fiecare daca cand o citesc ma gandesc ca asa este felul in care un budoka trebuie sa fie.
R: La un moment dat, sensei si cu mine am dezvoltat obiceiul de a vorbi inainte de antrenament in bucatarie si din cele multe lucruri pe care le-am discutat am selectat acele parti care nu au fost referitoare la metode tehnce. Daca puteti obtine o anumita apreciere a lui de aici atunci cred ca este o anumita valaore in scrierea acestei carti. Pentru cea mai mare parte, este despre cei care renunta sa devina puternici la un moment dat si incearca sa rationalizeze aceasta problema spunand " incercand sa devin puternic este superficial". Dar sensei a fost diferit. Chiar pana la sfarsit nu a abandonat niciodata aspiratiile sale. As dori cu adevarat ca lumea sa stie de viata si spiritul unui sensei de acest fel.
I: Simt la fel. Va mulumesc pentru ca v-ati facut timp in programul dv. incarcat.
Interviu realizat pe 19 aprilie 1999, la Universitatea din Tsukuba