Aiki a lui Yukiyoshi Sagawa, un adevarat portret al puterii transparente: 1 , 2
Tokimune Takeda - Aiki Kuden si Hiden
Interviu cu Yoshio Sugino, Katori Shinto-ryu, 1961
Interviu cu Aikido Shihan Masando Sasaki: 1, 2, 3
Pagina: 24 | 23 | 22 | 21 | 20 | 19 | 18 | 17 | 16 | 15 | 14 | 13 | 12 | 11 | 10 | 9 | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1
Cu cateva saptamani in urma am inceput sa scriu o postare pe care am dorit sa o scriu de ceva timp. Prima mea carte de Aikdo pe care am cumapart-o vreo data a fost cea scrisa de John Stevens si Shirata Rinjiro, Aikido: Calea Armoniei. Ma indoiesc ca este inca tiparita, dar recomand din toata inima sa aveti o copie a ei sau cel putin una in format electronic, daca este. Shirata Rinjiro a fost un elev din perioada de dinainte de razboi si contemporan cu Kenji Tomiki si Gozo Shioda. Cartea contine tehnici de meditatie, o varietate de Tanninsu Gake ( mai multi oameni te prind), cinci variatii clasice de Shihonage aratate cu mana goala cat si cu sabia - o multime de lucruri, o multime de lucruri rare.
Nu l-am cunoscut nicioadata. Posibil sa fi facut erori in aceasta postare, iar ele sunt doar ale mele. Sunt sigur ca daca am inteles bine aceste idei, fiecare ar fi un eseu de sine statator. De asemenea, ma indoiesc ca le-am demonstrat bine, si daca exista un film mai bun, as dori sa-l vad. Stiu ca nu am aratat exact ce am vazut in imaginile de stop cadru la care am avut acces. De asemenea, desi acest lucru a fost necunoscut la uke, le multumesc lui Ross si Rob pentru ajutorul oferit in experimentul meu.
Ca incepator, am invatat Iriminage cu o intoarcere de 180 de grade, si l-am vazut pe Steven Seagal pe marele ecran facand o forma liniara cu un singur pas. In cele din urma am fost introdus la o forma de 360 de grade. De la inceput mi s-a spus ca daca ma blochez sa continui sa ma rotesc.
Pe scurt, USAF are trei forme de Tsuki Iriminage in programa de examinare; am interpretat acest lucru ca un Irimi liniar, unul cu tenkan si unul cu tenshin. Este ok sa facem mai multe deschideri cu aceeasi forma de finalizare. Aceasta este o intelegere valida - daca poti neutraliza un atac in cateva feluri si totusi sa executi aceeasi tehnica, atunci tehnica este ceva ce o poti folosi mai usor.
Chokusen no Irimi este forma liniara a Irimi. Cateodata sensei Shirata pare sa demonstreze o tehnica (waza) de Atemi redenumita, dar versiunea cea mai utilizata este intrand adanc in spatele lui uke si continuand sa mearga spre spate. Nage nu se intoarce destul sa vada toata camera, dar directia deplasarii este destul de mult o linie. In final, capul lui Uke termina uitandu-se drept in spatele unde statea, indiferent de ce versiune este utilizata. Kuzushi pentru Uke vine ori de la dezechilibrarea direct spre spate sau de la conducerea intr-o clema.
En no Irimi este versiunea circulara de Irimi. Unele dintre diferentele lui sensei Shirata intre intrarile circulare si triunghiulare nu sunt intotdeauna clare pentru mine. Nu am ajuns sa le simt, asa ca am propria mea reinterpretare si poate gresesc. Precum o piatra atasata de o sfoara si invartita in cerc, picioarele lui Uke sunt deplasate in exterior de catre impuls in timp ce eu ii blochez capul. Ne invartim pana cand ma opresc iar Uke se infasoara in jurul meu pana cand el cade iar eu "dau drumul la sfoara". Inteleg ca "Forta Centriputa" nu exista, dar sunt sigur ca am folosit acest termen pentru a descrie aceasta aruncare. Daca Uke se misca spre spate, voi face Kuzushi spre inapoi si catre cel mai apropiat colt. Daca il arunc miscandu-ma inainte, voi provoca Kuzushi spre coltul apropiat din fata.
Sankaku Irimi inseamna Irimi triunghiular. Uke este dezechilibrat intr-o directie si atunci imi folosesc corpul meu pe un alt vector pentru a-i deplasa centrul. (Sincer vorbind, cineva care citeste aceste randuri va crede ca am fost mai bun la fizica in liceu decat am fost cu adevarat.) Sotia mea iubeste aceasta miscare de deplasare a centrului. Sincronizarea, pentru mine, este un pic mai delicata in comparatie cu celelalte doua variante, deoarece Uke isi continua miscare. Am nevoie sa o termin taind pe Uke la un unghi de 45-90 de grade fata de Kuzushi initial.
Dupa postarea unui clip cu Sensei Shirata care efectua Omote si Ura, am fost putin mahnit sa observ ca am demonstrat doar versiunea Omote a Iriminage. Poate data viitoare ?
Yoshinkan are doua variante la Shomen Iriminage. Am fost invatat Shomen Uchi Shomen Iriminage (II) ca o miscare liniara pentru a strica ritmul si echilibrul lui Uke (nu este accentuata in acest film) urmata de o conducere circulara si un Atemi pentru a-i schimba directie, finalizand cu soldurile mele care intersecteaza pe Uke intre capul si picioarele sale. Toate trei idei intr-o singura forma ? Exista si Shomen Uchi Shomen Iriminage (I) in care nu apare o componenta de intoarcere dar seamana mult cu un inceput liniar si cu o finalizare Sankaku, asa ca, inca o data, ideile nu se exclud reciproc.
Versiunile Aikikai pe care le-am invatat nu au avut un nume specific, dar erau cerute diferite variante. Imi place sa folosesc cadrul acestor trei ideii pentru a interpreta ceea ce cred ca faceau instructorii. Deschiderile se pot schimba, apoi aplicarea tehnicii si apoi Kime. Nu mai este simplu - cele trei intrari principale, cu aceste trei idei (fiecare avand doua versiuni principale, deci cu adevarat fiind sase) si cu doua forme de sfarsit (sunt mai multe) acum sunt minim 36 de variante. Exceptand faptul ca ideile de aici pot fi amestecate si potrivite, pastrate intr-o varietate de combinatii si efectuate dupa o larga varietate de vectori.
Si nici nu m-am atins de formele de la Yonshinkan de Sokumen Iriminage (I) sau Sokumen Iriminage (II). Folosesc acest termen deoarece Sensei mi-a spus "Nu Iriminage" atunci cand am facut aceasta versiune la un test unde trebuia sa fac Morote Dori Kokyu Ho (mi-am adus bratul care nu era tinut de catre Uke peste gatul acestuia, iar Sensei vroia sa folosesc bratul care era tinut pentru a face aceeasi aruncare). Nu l-am auzit folosind acest termen altfel. Sensei Shirata pare sa utilizeze aceasta idee ca Iriminage si din text cred ca poate fi de asemenea, circular, triunghiular si linar. Nu vad cum aceleasi ideii de Omote si Ura s-ar aplica, poate le fac, poate nu .
In "Arta Pacii" tradusa de catre John Stevens, O'Sensei spune ca stapanirea formelor de baza ale Iriminage poate lua 10 ani (eu sunt pe calea lenta). In aceeasi carte, O'Sensei spune ca cea mai buna strategie se bazeaza pe un numar nelimitat de raspunsuri. Simt ca invatarea acestor versiuni foarte disparate ma aduce putin mai aproape de mentalitatea de nelimitat.
Nu folosim aceste ideii in Aikikai precum am invatat, dar le gasesc de ajutor. Un exemplu pentru mine de a Privi Inapoi pentru a Privi Inainte.