Aiki a lui Yukiyoshi Sagawa, un adevarat portret al puterii transparente: 1 , 2
Tokimune Takeda - Aiki Kuden si Hiden
Interviu cu Yoshio Sugino, Katori Shinto-ryu, 1961
Interviu cu Aikido Shihan Masando Sasaki: 1, 2, 3
Pagina: 24 | 23 | 22 | 21 | 20 | 19 | 18 | 17 | 16 | 15 | 14 | 13 | 12 | 11 | 10 | 9 | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1
Urmatorul articol priveste practica noastra atunci cand incercam sa perfectam ceva. S-ar putea sa lucram la o tehnica, sa corectam un pas care urmeaza, sau incercam sa corectam un aspect intern precum miscarea sau structra corpului. Poate nu mai suntem centrati, incepem sa pierdem curba in ikkyo a lui uke, sau observam ca incepem sa utilizam forta bruta sau ne blocam diferite parti ale corpului nostru. Deci ne oprim in mijlocul tehnicii pentru a reseta si fixa problema.
Ne antrenam neobositi pentru a mentine o structura a corpului corespunzatoare (ex. sase directii) si pentru a produce si mentine aiki si kuzushi (dezechilibrarea lui uke). Atunci cand oprim cu adevarat o tehnica, literalmente oprim toate aceste lucruri.
Deci ce se intampla atunci cand tu, ca nage, te opresti ? Probabil ca uke va devenis tabil. Kuzushi a disparut, extensia a plecat, si depeinzand de uke, puteti fi lovit, aruncat sau puteti avea o incheietura blocata. Un lucru care trece deseori neobservat este faptul ca acum sunteti intr-o pozitie relativa la uke care nu ar trebui sa existe daca nu ati fi oprit tehnica.
Daca sunteti de fapt in mijlocul tehnicii, uke ar trebui sa fie dezechilibrat, nage ar controla linia de centru, etc. Deci odata ce v-ati oprit si resetat partenerii de antrenament, nu ne mai aflam in mijlocul tehnicii. Vom fi intr-un loc straniu unde il putem avea pe uke pe jumatate aplecat, cu nage ridicand bratele sale, amandoi fiind destul de stabili si cateodata destul de confortabili in acea pozitie. In timp ce exista beneficii discutabile in antrenamentul din acea pozitie, pozitia nu este mijlocul tehnicii, este in afara tehnicii.
Majoritatea tehnicilor noastre se bazeaza pe kuzushi din contactul initial si functioneaza deoarece nu abandonam niciodata acel kuzushi. Pentru a reincepe, avem nevoie sa recapatam acel kuzushi, si pentru asta avem nevoie sa restabilim numeroasele lucruri pe care le-am rupt prin oprire. Ca rezultat, oprind cu adevarat poate complica mult corectarea problemei pentru care ne-am oprit de fapt. Deci efectuarea unei corectari dintr-o stare oprita de obicei cere mult mai multa concentrare si abilitate decat daca ar trebui sa o corectam fara acea oprire.In plus, ajustarea care este ceruta pentru o corectie din executia unei tehnici de obicei are sens in contextul in care era relatia uke-nage inainte de stop.
Deci ce este de facut ? O solutie ar fi incetinirea practicii pana la o viteza in care va puteti controla corpul cu precizia ceruta. Incetinirea lucrurilor pana la o viteza la care nu sunteti crispat sau pana la care puteti fi flexibili, de exemplu. Utilizati o viteza care va permite sa va corectati problemele din zbor. Dar ce facem atunci cand facem ceva prea repede ? : in loc sa va opriti, folositi o pauza.
Pauza este diferita de oprire. Puaza nu intrerupe. Mentine conditiile existente, mentine momentul, efectuand o pauza in schimbare in loc de a opri tehnica. Aceasta ne permite sa pastram conditiile din mijlocul tehnicii astfel incat sa putem lucra la indrepatea care o dorim fara a adauga complexitate.
Puneti pauza la starea corpului. In timpul pauzei, pastrati intentia si cele sase directii: pastrati membrele vii, si lsita poate continua. Puneti pauza in relatia cu uje. In aceasta maniera puteti mentine kuzushi si nu veti avea nevoie sa reveniti la locul fizic unde miscare pe care incercati sa o faceti trebue sa fie facuta.Practic, totul se pastreaza si rata de schimbare tinde spre zero.
Cateodata, puteti sa va ganditi la pauza ca la o incetinere a lucrurilor pana la o viteza infinitzecimala. Lucrurile sunt inca foarte vii si se misca, dar se misca imperceptibil. Cateodata, pauza inseamna mentinerea unei conditii dinamice. Unele tehnici se itnampla in timpul miscarii centripete, asa ca in acest fel il mentinem pe uke dezechilibrat si miscandu-se in jurul nostru in timp ce ne dam seama ce sa facem, de exemplu ce sa facem cu bratele noastre.
Acum puteti lucra la corectari fara a pierde momentul. Nu se schimba nimic altceva in corpul vostru in afara de viteza schimbarilor. Acum, cand sunteti gata sa va miscati iar, putti continua fara o resetare sau sa trebuiasca sa reincepeti. Nu este nevoie sa recastigati kuzushi, sa reconectati membrele sau sa faceti altceva in afara de a apasa butonul virtual de redare si porni din nou miscarea la viteza normala; dar acum corectarea este facuta.
Puteti vedea un stop cand uke isi recapata echilibrul. Cateodata, el este capabil sa stea normal. Pe de alta parte, o pauza poate parea ca si cum nage se joaca cu uke pana cand se decide sa termine.
Deci, data viitoare intrebati-va daca ati renuntat la o parte din tehnica si v-ati oprit sub pretextul de a fixa ceva. Sau ati pus pauza, pastrand ceea ce a functionat bine, pentru a simplifica partea care nu a mers bine.
Brad Gould Sensei