Articole:pag 22

Mostenirea Ueshiba

 
 

Kisshomaru Ueshiba – Morihei Ueshiba – Koichi Tohei

Ce inseamna toate acestea ? Inseamna ca credinta comuna care presupune ca raspindirea aikido-ului de dupa razboi a avut loc sub directa indrumare a Fondatorului este fundamental gresita. Tohei si Doshu (*Kisshomaru Ueshiba) merita cea mai mare parte a recunostintei, nu Fondatorul. Aceasta inseamna si faptul ca O'Sensei Morihei Ueshiba nu a fost implicat serios in instruirea sau administrarea aikido-ului in anii de dupa razboi. El era retras de mult si concentrat pe antrenamnetul sau personal, dezvoltarea spirituala, calatorii si alte activitati.

"Este O'Sensei cu adevarat Parintele Aikido-ului Modern ?" , de Stanley Pranin


Citatul de mai sus vine dintr-un articol scris de Stanley Pranin si publicat initial in Aikido Journal nr.109 din 1996. Cititorii vechi ai lui Stanley Pranin sunt probabil obisnuiti cu acest fel de a gandi si care a fost sustinut de o abundenta de materiale publicate in Aikido Journal dar si in Aiki News.

Ce urmeaza este un eseu a lui Mark Murray care a fost postat initial pe forumul Rum Soaked Fist iar aici apare cu permisunea lui. Este o insumare suplimentara a unora dintre problemele principale legate de divergenta clara dintre Aikido-ul lui Morihei Ueshiba si cel al fiului sau, Ni-Dai Doshu, Doshu Kisshomaru Ueshiba.


Mark este un "specialist in IT prin profesiune si un scriitor prin alegere" (verificati site-ul de carti a lui Mark Murray - , precum si pagina de autor de pe Amazon , dar atunci cand el nu face nici unul din lucrurile de mai sus , de obicei se antrenaza in arte martiale si acesta este contextul in care cei mai multi il cunosc.

In 2006 el a fost unul dintre primii oameni din Aikido care a postat un comentariu public (aparut prima data pe Aikiweb) despre intalnirile sale cu Dan Harden , si aceasta a fost un pas important in procesul care in cele din urma l-a condus pe Dan la a preda in mod public:

"Munca m-a adus la Boston pentru cateva zile. Inainte de a merge acolo, l-am contactat pe Dan Harden si l-am intrebat daca vrea sa se intalneasca cu mine. I-am spus ca as dori sa incep sa invat cate ceva despre chestii interne. Odata ajuns in Boston, dupa o zi de lucru m-am intalnit cu Dan la hotelul meu si am mers in Commons.

Am sfarsit invatand o multime de lucruri. Unul ar fi ca Dan este un tip grozav. Lucrand cu el in scurtul timp pe care l-am avut, a fost o placere. Am mers inainte si inapoi de la "Ok, cum ai facut asta" la ras. Mare parte din timp am uitat ca stau in Boston Coomons.

Doi, ar fi ca nu am putut sa-l imping. Si lasa-ma sa spun - a fost un sentiment foarte deconcertant. Am incercat sa-l imping cu amandoua mainile puse pe pieptul sau, am incercat sa-l trag intr-o parte utilizand una dintre mainile sale, si apoi am pus o mana pe capul sau si am impins. El doar statea acolo relaxat. Nu stiu cum sa explic unele din chestiile pe care le-am simtit acolo. O parte a fost ca impingeam si nu se simtea nimic. Precum punerea unei maini pe perete, sprijinandu-l, impingandu-l si nu e nimic sa sa miste, dar nu asa de tare sau de nezdruncinat precum suparafata unui perete. O parte era ca simteam ca imi pierd echilibrul pe masura ce incepeam sa imping. In acele situatii, impingeam iar Dan isi misca centrul in asa fel incat stia unde imi pierd echilibru sau pe ce picior imi las cea mai mare parte a greutatii mele.

A fost ca o deschidere de ochi la o parte din ceea ce putea el sa faca. Am spus o parte, deoarece am putut sa simt o mica parte a puterii pe care el o poate genera. Alt exemplu al acestei puteri relaxate a fost: el a intins ambele brate si mi-a cerut sa-l arunc folosind orice tip de aruncare din judo. I-am apucat ambele brate si asta a fost tot ceea ce am putut sa fac. Nu era nici o deschidere. Nu am ajuns niciodata la tsukuri (n.t: setari pt executia tehnicii), sau la vreo potrivire, deoarece nu am reusit sa obtin nici macar kuzushi (dezechilibru). De fapt, a existat kuzushi dar, era la mine. Daca ati auzit vreodata de aceste vorbe "mentineti greutatea jos", "extindeti ki-ul", "pastreaza un punct", ei bine, le-am experimentat la prima mana. De asemenea, Dan mi-a aratat "exercitiile de impingere" unde l-am tinut dar nu am putut sa pasesc. Desi nu am simtit ca si cum as fi fost apasat in jos, totusi nu am putut sa fac nici un pas. Picioarele mele se simteau inradacinate in pamant.

Lovitura "no-inch" a fost extraordinara. Si da, nu a existat nici o distanta dar forta a existat cu siguranta acolo. Nu pot sa spun ca a fost exact ca un pumn, care este mai mult o senzatie de percutie. Nu, a fost mai mult ca o minge de energie/putere care m-a lovit si undele de soc au vibrat incepand din locul unde am fost lovit. Urmatorul lucru pe care il stiu a fost faptul ca m-am ridicat de jos la cativa pasi mai incolo.

In tot acest timp, Dan explica cum se face. El a fost deschis si dispus sa faca schimb de informatii asupra a ceea ce facea si cum facea. El mi-a aratat cateva exercitii de a face si am incercat unele dintre ele. Incercarea este o munca buna. Va dura ceva sa le fac, mai ales "hanmi". Dar in scurtul timp in care am fost acolo, voi spune ca aceastea cu siguranta ajuta .

Lucrurile pe care le face Dan sunt niste lucruri bune. Imi doresc sa reusesc sa-i vizitez dojo-ul si sa-i intalnesc pe toti ceilalti, dar sper ca la urmatoarea mea vizita sa pot face asta.


Si acum... eseul lui Mark Murray – "Mostenirea Ueshiba"


Mostenirea Ueshiba



Tata si fiu in fata la Aikikai Hombu Dojo
Fondatorul Aikido Morihei Ueshiba si Ni-Dai Doshu Kisshomaru Ueshiba

Exista doua mosteniri Ueshiba. Mostenirea lui Morihei Ueshiba si cea a lui Kisshomaru Ueshiba. Cele doua sunt complet diferite. Caile lor se intalnesc rareori, sunt doar partial comune.


A. Cuvintele

Din traducerea Aikido si structura Universului , "Aikido este calea armoniei, adica forma vie a lui Ichirei Shikon Sangen Hachiriki, forma tesaturii universului, in special forma Campiei Vaste a Cerului" (1) Ueshiba vorbea deseori despre acest lucru. El explica Hachiriki ca " Cele 8 puteri care sunt fortele opuse: Miscare - Nemiscare, Topire - Solidificare, Tragere - Impingere, Combinare - Divizare / 9-1, 8-2, 7-3, 6-4" (1). Retineti ca cele 8 puteri sunt 4 perechi de contrarii.



Fondatorul Aikido-ului, Morihei Ueshiba si un grup de elevi straini.
De la stanga ls dreapta: Alan Ruddock, Henry Kono, Per Winter, Joanne Willard,
Joe Deisher, O-Sensei, Joanne Shimamoto (mai tarizu casatorita cu Akira Tohei),
Kenneth Cottier, Edward Yamaguchi, Norman Miles si Terry Dobson

Atunci cand Henry Kono l-a intrebat pe O'Sensei "De ce nu putem face ceea ce faceti, Sensei ?" raspunsul a fost destul de simplu "Pentru ca nu intelegeti In si Yo."(2) Fortele Opuse. Una dintre doka (poezii ale caii) ale lui Ueshiba era "Manifesta yo (yang) in mana dreapta, schimba mana stanga cu in (yin) si condu oponentul"

Mai multe la ceea ce a spus Ueshiba: "Aikido este Calea si Principiul armonizarii Cerului, Pamantului si a Omului." Ueshiba a vorbit despre Izanami and Izanagi. El a vorbit despre Podul Plutitor al Cerului. A vorbit si despre kami, care era de multe ori scris din ka (foc) si mi (apa). Indiferent ca era perioada faimoasa de dinainte de razboi, sau de dupa razboi, Morihei Ueshiba si-a descris aikido-ul sau utilizand o ideologie spirituala specifica.


Rinjiro Shirata la Kobukan Dojo in 1935

Rinjiro Shirata , alt elev din perioada de dinainte de razboi, ofera mai multe detalii despre stilul de predare a lui Ueshiba - " Nu am practicat niciodata tehnicile intr-o anumita ordine. Nu era o practica in felul in care eram invatati. Asa cum am spus mai devreme, Ueshiba isi avea propriul antrenament. prin urmare, el a practicat tehnicile cum a vrut. Asta era antrenamentul sau. Felul lui Sensei Ueshiba de a explica tehnicile era, in primul rand, de a le da numele unor kamisama (zeitati). Dupa asta, el explica miscarea. El ne spunea, 'La inceput Aikido nu a avut nici o forma'. Miscarea corpului ca raspuns la o stare de spirit devine tehnica". (3)



Morihei Ueshiba si Gozo Shioda la Kobukan in 1940

Gandurile lui Shioda referitoare la Ueshiba " Asa cum am mentionat anterior, in vremurile de demult, in Dojo-ul Ueshiba, nu am avut in mod explicit forme prestabilite. Singurul lucru pe care elevii il puteau face era sa copie pe cont propriu tehnica pe care Sensei o efectua. In termeni de instruire, singurul lucru care li s-a spus a fost 'deveniti una cu cerul si pamantul' . " (4)

Dintr-un articol din revista Black Belt despre antrenamentul din perioada de dupa razboi: "De obicei, cea mai mare parte din prima ora era cu discutiile despre Zei si natura - Ueshiba vorbea iar uchideshi ascultau. In acea ora tinerii uchi-deshi erau expusi la filozofia Zen si semnificatiilor profunde ale aikido-ului - intelegerea si perfectiunea defensiva si non-violenta.

Daca acest lucru suna destul de departat si dificl de inteles pentru un cititor non-japonez, poate fi interesant de stiut ca si tinerii uchi-deshi japonezi simteau de multe ori la fel. Ueshiba in varsta de 83 de ani, vorbea de multe ori despre subiecte foarte abstracte, folosea deseori frazeologie japoneza antica, asa ca pentru ascultatorii sai era dificil sa-l urmareasca de multe ori ". (5)



Morihei Ueshiba cu Robert Frager

Robert Frager vorbeste de asemenea despre antrenamentul sau si despre discursurile de neinteles ale lui Ueshiba - "Am inteles foarte putin din discutiile sale. O'Sensei utiliza un numar mare de termeni esoterici Shinto, si vorbea cu un puternic accent regional. Invataturile sale erau duse la un nivel mistic si filosofic departe de preocuparile mele de incepator despre cum sa-mi plasez mainile si picioarele. Eram nedumerit de afirmatii de genul 'Atunci cand practici Aikido, aseaza-te pe podul plutitor dintre cer si pamant' si 'Pune Zeita Shinto 'Cea-Care-Invita" in piciorul stang iar Zeul 'Cel-Care-Abordeaza' in piciorul drept' ." (6)



Antrenamentul cu Maestrul ,
de Walther Krenner si John Stevens

Walther Krenner noteaza ca Ueshiba venea uneori si vorbea mult timp. (7) De asemenea si Kisshomaru Ueshiba vorbea despre experientele spirituale derutante ale tatului sau.(8) Si Yoji Tomosue gasea dificil sa-l inteleaga pe Ueshiba. (9) Tamura povesteste ca tinerii elevi nu intelegeau ce spunea Ueshiba.(10) Exista un interviu interesant cu Henry Kono in revista Aikido Today:

ATM: Cand aveati conversatii de genul asta cu O'Sensei, despre ce vorbeati ?

HK: Ei bine, de obicei il intrebam de ce restul dintre noi nu pot sa faca ceea ce facea el. Erau alti multi profesori, toti faceau aikido. Dar el facea diferit - facea ceva diferit. Miscarile sale erau asa de curate !

ATM: Ce raspundea O'Sensei la aceasta intrebare despre ce facea el ?

HK: El spunea ca nu inteleg yin si yang (in si yo) Asa ca, mi-am dedicat viata studierii yin si yang. Aceasta este ceea ce mi-a spus O'Sensei sa fac. (11)

Privind inapoi la perioada de dinainte de razboi, s-ar putea crede ca Ueshiba era mai usor de inteles. Totusi trebuie sa tinem cont ca Ueshiba a avut 10 ani timp pentru a-si rafina ideologia sa spirituala inainte de a deschide Kobukan dojo. Takako Kunigoshi afirma ca nu era nimeni care sa-l inteleaga pe Ueshiba. (12) Shirata isi aduce aminte ca Ueshiba dadea numele unor kamisama ca explicatii. (13) Mochizuki il considera pe Ueshiba ca "un geniu primitiv care nu putea explica nimic". (14) De fapt, Mochizuki continua sa spuna ca Ueshiba nu explica, dar mai degraba spunea ca vine de la Zeii. (15) (16)


Zeii Izanagi si Izanami pe Podul Plutitor al Cerului

Ueshiba a declarat: "Mana stanga este Izanagi, dreapta este Izanami, in centru este Ame-no-minakanushi, acesta este sinele tau. Acesta sta pe Podul Plutitor al Cerului si se roteste intr-o spirala. Aceasta se numeste Taka-ama-hara. Cerul si pamantul sunt o unitate, apa si focul de asemenea sunt unite, toate apar prin Iki (respiratia) Aceasta este o aparitie fara sfarsit a lui Kami. Tehnicile Aiki apar la nesfarsit." (17)

Mai multe de la Ueshiba : "Se spune ca Aikido trebuie sa stea intai pe Podul Plutitor al Cerului. Se spune ca Podul Plutitor al Cerului este schimbul de foc si Apa. Tocmai in forma de cruce este lumea Focului si a Apei in armonie. Cu alte cuvinte, se spune ca aceasta lume este creata prin cele doua actiuni ale zeilor gemeni Takami-Musubi si Kami-Musubi infasurand in sus intr-o spirala pe dreapta si infasurand in jos intr-o spirala pe stanga. Focul (Ka) si Apa (mi) devin "Kami", sursa acestui "Kami" (Focul si Apa) se intoarce la unul, iar unul devine sursa fizica si spirituala." (18)

Indiferent ca ne uitam la perioada de dinainte de razboi sau la cea de dupa razboi, descoperim ca ideologia spirituala a lui Ueshiba impiedica elevii sai sa inteleaga la ce sa lucreze pentru a se antrena in aiki. Aproape nimeni, niciodata nu a inteles ce a vrut sa spuna Ueshiba cu explicatiile sale.

Referitor la versiunea de aikido care a fost raspandita in intreaga lume dupa moartea lui Morihei Ueshiba, cam de prin 1970, cat de des practicanti de aikido au fost frustrati in intelegerea lui Izanami, Izanagi, kami, Hachiriki sau Podul Plutitor al Cerului de la instructorul lor ? Cat de des au aparut acesti termeni ? Daca au fost (ceea ce este rar) cum au fost ei explicati ?

Kisshomaru Ueshiba a primit controlul asupra dojo-uli din Tokyo si a schimbat multe lucruri. Unul dintre acesea a fost mesajul tatalui sau. Ca o scurta explicatie, aceasta a fost dupa razboi, cand Japonia a pierdut si era in criza. Marea majoritate a artelor martiale au fost interzise. Dojo-ul din Tokyo era in mizerie. Kisshomaru a adunat piesele si le-a pus la loc, si din experienta sa de-a lungul razboiului, a schimbat mesajul aikido-ului in ceva ce lumea putea imbratisa - ceea ce este facut de milioane de oameni.

Ramane faptul ca viziunea despre aikido si cuvintele lui Morihei Ueshiba si ceea ce s-a raspandit in lume, sa-i spunem Aikido Modern din lipsa unui termen mai bun, sunt complet diferite.


(1) "Aikido and the Structure of the Universe"
(2) "Aikido Memoirs" by Alan Ruddock
(3) Aiki News Issue 062
(4) "Aikido Shugyo" by Gozo Shioda
(5) Black Belt 1966 Vol 4 No 5
(6) Yoga Journal March 1982
(7) "Training with the Master" by John Stevens
(8) Aiki News Issue 031
(9) Aiki News Issue 031
(10) Aiki News Issue 066
(11) Aikido Today Magazine; #31 Dec.93/ Jan. 94.
(12) Aiki News 047
(13) Aiki News Issue 062
(14) Black Belt 1980 Vol 18 No 4
(15) Black Belt 1980 Vol 18 No 4
(16) Black Belt 1989 Vol 27 No 8
(17) "Aikido and the Floating Bridge of Heaven"
(18) "Morihei Ueshiba and the Way of the Cross"


Al 3-lea Doshu Moriteru Ueshiba predand la 3000 de oameni in Paris – 2004

B. Antrenamentul

Conform unei estimari Aikikai, 1,2 milioane de oameni din lumea intreaga practica aikido, dar posibil ca aici sa nu fie incluse scolile care nu sunt legate de Aikikai. Totusi, cel putin, milioane de oameni se antrenaza in aikido. Daca ne concentram pe toti aceia din milioanele de oameni care practica "ukemi" de 40-50 de ani si ca unii dintre ei au petrecut mai mult timp antrenandu-se cu profesorii lor decat elevii de dinainte de razboi sau de dupa-razboi care s-au antrenat cu Ueshiba, atunci unde sunt acei oameni care sa rivalizeze cu abilitatile lui Gozo Shioda sau Kenji Tomiki, sa nu mai vorbim de nivelul de abilitati ca ale lui Morihei Ueshiba ? Cati dintre milioanele de oameni care s-au antrenat si au invatat tehnicile exterioare ale Aikido-ului de 40-50 de ani au duplicat faptele lui Ueshiba ?



Sub afisul lui Dai-Nippon Senyokai, Morihei Ueshiba (stanga) cu Sumiko si Onisaburo Deguchi din Omoto-kyo in 1932
. Aritoshi Murashige sta in partea dreapta spate.

Ce se intampla atunci cand ne uitam la cei care studiaza misogi-no-gyo sau Omoto kyo sau meditatia Zen ? Daca ne concentram pe acesti oameni, vom vedea ca nimeni nu a atins abilitatile lui Ueshiba. Cati oameni care se concentreaza numai pe practica spirituala si practica exercitiile misogi au duplicat abilitatile lui Ueshiba ? Ne putem intoarce la unul dintre elevii lui Ueshiba pentru un raspuns. In 1952, Seiseki Abe a spus despre o discutie cu Ueshiba, "Cum ati invatat un budo asa de frumos ? iar el a raspuns 'Prin misogi'. Acum eu fac misogi inca din 1941 si cand am auzit ca Aikido vine din misogi, dintr-o data 'bang', cele doua s-au unit." (1)



Seiseki Abe, stand in stanga departe, cu Morihei Ueshiba
Kumano Juku, 1954

Seiseki Abe a facut misogi timp de cel putin 10 ani inainte de a incepe practica in aikido si nu a fost deloc aproape de aptitudinile si abilitatile lui Ueshiba, si nici macar nu a vazut misogi si aikido ca fiind similare. Totusi, sub indrumarea lui Ueshiba, Seiseki Abe a continuat sa creasca ca artist martial. De aici putem vedea ca ceva de care Ueshiba stia si s-a antrenat a fost baza in imbunatatirea exercitiilor sale misogi. Alti oameni care nu au avut aceasta certitudine nu au crescut pentru a duplica abilitatile lui Ueshiba. Uitandu-ne la Omoto kyo, cati oameni, care nu au practicat tehnicile, au duplicat abilitatile lui Ueshiba ? Cati practicanti de Omoto Kyo care au practicat tehnicile au duplicat abilitatile lui Ueshiba ? Cu toate acestea, atunci cand ne uitam la egalii lui Ueshiba, vedem ca eu au duplicat faptele si abilitatile lui. Acesti egali nu au practicat Omoto Kyo sau misogi. Ceea ce au practicat au fost exercitii de Daito Ryu Aiki. Acest aiki a fost puterea din spatele practicii misogi a lui Ueshiba si nu invers.

Acum, daca ne uitam la milioanele de oameni care practica tehnici din aikido, zi dupa zi, an dupa an, deceniu dupa deceniu si nu duplica abilitatile lui Ueshiba, nu este timpul sa acceptam adevarul ca aikido-ul lui Morihei Ueshiba si Aikido-ul Modern sunt diferite ?

Concentrarea pe tehnici a fost o schimbare moderna insuflata de ceea ce a devenit Aikido-ul modern pentru lume. Ueshiba nu a tinut lectii despre tehnici. De fapt, arta lui a fost fara forma. Elevii au spus ca ei rareori vedeau o tehnica de doua ori. Atunci cand au intrebat despre tehnici, raspunsul lui Ueshiba a aratat natura coplesitoare de a incerca sa le inveti pe toate. El a spus "Sunt aproximativ 3000 de tehnici de baza, si fiecare din ele are 16 variatii ... asa ca sunt mii. In functie de situatie, veti crea altele noi." (2)

Rinjiro Shirata explica amintirile despre antrenamentul timpuriu cu Ueshiba: "Nu am practicat niciodata tehnicile intr-o ordine specifica. Nu era o practica ceea ce invatam. Asa cum v-am mai spus mai inainte, Ueshiba isi avea propriul antrenament. Prin urmare, el practica tehnicile prevum vroia. Acesta era antrenamentul sau. Modul lui Sensei Ueshiba de a explica tehnicile era in primul rand de a le da numele unor kamisama (zeitati). Dupa asta el explica miscarea. El ne-a spus, 'Aikido initial nu a avut nici o forma. Miscarile corpului ca raspuns la starea cuiva de spirit au devenit tehnici'. " (3)
si
"Deoarece Aikido este fara forma, ne miscam corespunator cum simtim." (3)
si
"Sensei Ueshiba nu avea tehnici. El a spus 'Nu exista tehnici. Ceea ce exprimi de fiecare data este o tehnica; ." (4)



Kanshu Sunadomari cu Morihei Ueshiba, in 1960

Kanshu Sunadomari a remarcat ca daca ramai la forma, vei obtine doar un stil vechi de arte martiale. De asemenea el a vorbit si despre Ueshiba si antrenament: "O'Sensei a spus, "Aiki este de a preda bazele pentru a crea un budo in care tehnicile se nasc atunci cand te misti.' Deci trebuie sa intelegi bazele pentru crearea tehnicilor. Bazele sunt puterea kokyu. Nu exista altceva. Atunci cand dezvolti puterea kokyu, apar tehnici fara numar. Nu poti crea tehnici lucrand doar forme ale trecutului.". (5)

Shioda noteaza ca in antrenamentul de dinainte de razboi, nu erau forme prestabilite. Ei trebuiau sa imite ceea ce facea Ueshiba. (6) La randul sau, David Lynch noteaza ca Shioda a dezvoltat o programa sistematizata pentru a ajuta noii elevi sa invete mai bine. (7). Daca abordam problema reala a tehnicilor, este interesant ceea ce au de spus doi instructori principali de aikido despre asta.

Kisshomaru Ueshiba: "A fost in 1937 sau 1938 cand am inceput sa practic serios Aikido. Aveam invatate tehnicile pana atunci. Se pot invata in doi sau trei ani.". (8)

Koichi Tohei: "...tehnicile fizice se pot invata cu usurinta intr-o perioada scurta de timp, precum alte Arte Martiale". (9)

Koichi Tohei: "Atunci cand am vizitat Chicago cu cateva luni in urma, patru oameni din Ohio au venit sa invete sub indrumarea mea si am fost surprins sa vad ca ei cunosteau tehnicile destul de bine. Atunci cand i-am intrebat cum au invatat, au raspuns ca au studiat dupa cartea mea. O persoana citea in timp ce ceilalti practicau. Nu au evidentiat defecte majore in miscarile lor." (10)

Ca un punct tehnic, cineva ar putea spune ca Ueshiba a predat tehnici. De fapt un punct important dupa cum este prezentat de diferitele scoli de aikido, Ueshiba trebuie sa fi predat ceva sau ele nu ar avea o tehnica bazata pe o programa, Ca o chestie reala, nu ? Nu, Ueshiba nu a predat tehnici. El a vazut arta sa ca fiind fara forma si acolo unde se misca corpul sau, partenerul sau de antrenament crease deschiderea pentru ca tehnica sa apara. Elevii au facut tot ce au putut mai bine cu ceea ce Ueshiba le-a dat. Din moment ce el nu a predat cu adevarat secretele, elevii au copiat formele si tehnicile din antrenament. Elevii au fost cei care au dezvoltat o programa scriind tehnicile si sortandu-le intr-un fel de lista.

In perioada de dinainte de razboi, nu erau asa de multe ore predate de Ueshiba ci mai degraba multe ore de practica cu colegii si elevii mai avansati. Se mentioneaza ca elevii de dinainte de razboi deseori faceau tehnicile cu seniorii. Putem vedea pe film cum "preda" Ueshiba. Cine invata cu adevarat tehnicile de la Ueshiba din acele filme, sau elevii doar copiau ceea ce vedeau ? Multi dintre elevii lui Ueshiba s-au plans ca acesta nu arata o tehnica de doua ori. De asemenea trebuie sa luam in calcul plangerea lui Mochizuki ca Ueshiba a restrans tehnicile din Daito-ryu intr-un numar mult mai mic. Daca tehnicile erau punctul principal a lui Ueshiba, atunci de ce el le-a redus atat de mult ? De ce nu a stabilit el un fel de programa ? De ce a spus el ca arta sa era fara forma ?

Daca ne uitam la perioada de dupa razboi, atunci cand Ueshiba era in Iwama, cine a predat la Tokyo ? Atunci cand Ueshiba calatorea, cine preda la Iwama sau Tokyo ? Cum era programul de antrenament la Tokyo unde Ueshiba "preda" numai la clasa de dimineaya ? Chiar si atunci, multi elevi se plangeau ca el vorbeste majoritatea timpului. Cine a pus de fapt in programa jo si bokken in Iwama ? Saito le-a pus.



Morihei Ueshiba demonstreaza la Shinbuden Dojo
Manchurai, 1942

Ne putem uita la alt exemplu pentru a vedea ca Ueshiba nu se concentra deloc pe tehnica ci mai mult pe viziunea sa despre aikido. La o demonstratie in Manciuria, Ohba, ca uke, a aratat ca Ueshiba are abilitati care au provenit din viziunea spirituala. Aceasta trebuia sa fie o demonstratie pre-aranjata, dar Ohba a schimbat atacurile sale. Ueshiba a trebuit sa se ocupe de niste atacuri foarte realiste. De fapt, Shigenobu Okumura a declarat: "Atunci eram elev si am vazut acea demonstratie. Demonstratia a fost una serioasa ca oricare alta vazuta. Pot sa spun ca nu a fost deloc una pre-aranjata." (11) Uesihba a fost nervos ca Ohba si-a schimbat atacurile si a ramas asa pana a fost domolit de cuvintele lui Hideo Sonobe,care erau de o inalta apreciere. Se pare ca demonstratia aleasa a lui Ueshiba despre felul cum vede el arta sa a fost distrusa de atacurile puternice si ne-pregatite. Ueshiba avea o viziune prestabilita despre aikido-ul sau care includea un accent pe un set de atacuri care ar fi permis kami sa se manifeste in tehnica. Accentul nu era pe tehnica.



Gozo Shioda si Morihei Ueshiba
din manualul tehnic "Budo", 1938

De asemenea, Shioda a declarat ca Ueshiba i-a spus "Intr-o lupta adevarat, Aikido este 70% atemi si 30% aruncare." (12). Elementul specific aici este "lupta reala". Putem ghici ca intr-o infruntare reala care nu este prestabilita, Ueshiba se baza pe antrenamentul sau din Daito-ryu, care include atemi si aiki. Aici tehnicile nu sunt punctul principal. Putem vedea ca Ueshiba a avut cu siguranta abilitatile, dar a ales sa arate sau sa utilizeze anumite aspecte sau anumite subseturi, in viziunea sa despre aikido. Considerand asta, atunci cand un elev a fost ales ca uke de catre Ueshiba, daca elevul nu ataca intr-un mod foarte specific care era dorit de Ueshiba, atunci acel elev nu mai era ales ca uke inca o data. Ueshiba a fost foarte specific in demonstrarea viziunii sale de aikido. El vedea ceea ce a facut ca o ideologie spirituala utilizand elevii mai degraba ca pe niste parteneri de antrenament decat sa se concentreze sa-si invete elevii sai secretul aiki.



Yukiyoshi Sagawa cu Masaru Takahashi si Tatsuo Kimura

Vorbind despre aiki, daca ne uitam la Yukiyoshi Sagawa, descoperim ca el afirma ca aiki este o metoda de formare a corpului si nu este vorba despre tehnici. De fapt, Sagawa, Kodo Horikawa, Seigo Okamoto si Ueshiba, toti au spus ca arta lor este fara forma. Nu un anumit set de programe de tehnici, ci fara forma. Apoi vedem ca Tokimune Takeda (nota: vedeti "Antrenament solitar pentru Kokyu-ryoku si Ki in Daito-ryu Aiki Budo"), Takuma Hisa, Kodo, Sagawa, si Ueshiba au avut exercitii solitare pentru antrenament pe care nu le-au aratat. Unde este concentrarea pe tehnica ? ei nu au avut-o.



Kodo Horikawa, fondatorul Daito-ryu Aiki-jujutsu Kodokai

Concentrarea pe tehnica este in Aikido Modern. Acum ca lumea practica Aikido Modern si tehnicile lui incepand cu , sa zicem, 1960, au progresat oamenii ? Unde sunt cei de nivel egal cu Gozo Shioda sau Rinjira Shirata ? Sau despre cei care au lucrat sa reproduca abilitatile lui Ueshiba ? Chiar si unii dintre elevii directi au spus ca nu au atins nivelul lui Ueshiba. Ce spune asta despre elevii lor ?

Ce a facut Aikido Modern de 50 de ani ? Tehnici. De ce Kisshomaru Ueshiba si Koichi Tohei au spus ca tehnicile pot fi invatate intr-o perioada scurta de timp ? Faptul ca 50 de ani de concentrare pe tehnica cu nici o aparitie in intreaga lume a cuiva precum Shioda, Shirata sau Uesiba nu prezinta ceva clar ? Nu arata ca exista doua viziuni in aikido ? Cea a lui Morihei Ueshiba si ce a Aikido-ului Modern ?


(1) Aiki News Issue 045
(2) Aiki News Issue 018
(3) Aiki News Issue 062
(4) Aiki News Issue 063
(5) Aiki News Issue 065
(6) "Aikido Shugyo" by Gozo Shioda
(7) Aikido Journal 103
(8) Aiki News Issue 056
(9) De la Westbrook si Ratti "Aikido and the Dynamic Sphere" .
(10) Black Belt 1965 Vol 3 No 11.
(11) Aiki News Issue 086
(12) "Aikido Shugyo" by Gozo Shioda

Concluzie:

Sunt doua mosteniri foarte diferite legate de aikido. Kisshomaru a creat o vizune mondiala a aikido-ului care a fost acceptata de milioane. Lumea a adoptat viziunea pasnica si programa creata. Unii au luat mesajul spiritual ca fiind cea mai importanta parte, peste viabilitatea martiala, unii au luat viabilitatea martiala fata de cea spirituala, iar altii le-au impletit.

Cine doreste un mediu de antrenament pacifist, spiritual, il poate gasi. Cine doreste un mediu mai martial il poate gasi. Fara greseala, chiar si cu toate aceste topaieli a iepurasilor aiki, sunt oameni care au facut din Aikido Modern o arta martiala valabila. Ellis Amdur are un articol elocvent legat doar de un exemplu. (1)

Lumea a imbratisat Aikido-ul Modern, i-a dat viata, un scop si a creat o mostenire. Singurul lucru gresit la asta este ca toti duc aceasta mostenire catre Morihei Ueshiba.

Mostenirea lui Morihei Ueshiba este bazata pe aiki. Este aiki care i-a fost transmis de la Sokaku Takeda. Vorbele sale au fost de fapt explicatii pentru antrenament pentru a dezvolta calea spre acel specific aiki. Si dincolo de aceste cuvinte pe care multi nu le inteleg, el a explicat aiki in termeni simpli, directi ... la cativa alesi. Un model de antrenament foarte specific pentru a schimba corpul. Morihei Ueshiba a luat acest antrenament de aiki, si-a schimbat corpul, a studiat Daito-ryu, a cochetat cu alte arte martiale, si a turnat Omoto kyo in el. O mostenire foarte diferita de Aikido Modern. Aikido lui Ueshiba a fost o arta martiala valida si s-a remarcat ca fiind unica in koryu jujutsu, judo si alte sisteme martiale. De asemenea, aikido lui Ueshiba a creat o ideologie spirituala, vizionara bazata in intregime pe aiki dar formulata in termenii Omoto Kyo.

Lumea este destul de mare pentru ambele mosteniri. Viziuni diferite pentru oameni diferiti. Aikido Modern trebuie sa faca un pas inapoi si sa inceapa sa-si recunoasca Fondatorii reali - persoane precum Kisshomaru Ueshiba, Koichi Tohei, Morihiro Saito si altii. Sa le acordam creditul prin punerea fotografiilor lor la shomen. Morihei Ueshiba ar trebui sa fie rezervat pentru cei care cauta mostenirea aiki care a fost transmisa de la Sokaku Takeda.

(1) "Utilizarea Armelor in Antrenamentul de Aikido"

Anexa - Lipsa formelor in Arte

Aiki News nr.018
"Ueshiba: Sunt cam 3000 de tehnici de baza, si fiecare are 16 variatii... asa ca sunt multe mii. In functie de situatie, se creaza altele noi"

Aiki News nr.062
"El ne-a spus "Aikido original nu a avut nici o forma. Miscarile corpului, ca raspuns la starea cuiva de spirit a devenit o tehnica" - Shirata
"Din moment ce Aikido este fara forma, ne miscam corespunzator cu modul in care simtit" - Shirata
Sensei Shirata: Nu am practicat vreodata tehnicile intr-o forma specifica. Nu a fost o practica ceea ce invatam. Asa cum am mai spus mai inainte, Ueshiba isi avea propriul antrenament. Prin urmare, el a practicat tehnicile cum dorea. Acesta era antrenamentul sau. Felul in care Sensei Ueshiba explica tehnicile era ca prima data sa le de-a tuturor numele unor kamisama (zeitati). dupa asta, el explica miscarea. El ne-a spus, "Aikido original nu a avunt nici o forma. Miscarile corpului, ca raspuns la starea cuiva de spirit devenit tehnici"

Aiki News nr.063
"Sensei Ueshiba nu avea tehnici. El spunea 'Nu exista tehnici. Ceea ce exprim eu de fiecare data este o tehnica'." - Shirata

Aiki News nr.065
"Sensei a inteles cuvantul 'takemusu' ca o relevatie a unui kami. 'Takemusu' este baza creatiei a tuturor lucrurilor. Aikido reprezinta forma care creaza toate lucrurile prin intermediul corpului. O'Sensei a spus 'Aiki este invatarea bazelor pentru a crea un budo in care tehnica apare cand cineva se misca.' Asa ca ai nevoie sa intelegi bazele pentru a crea tehnicile. Bazele sunt puterea kokyu. Nu este nimic altceva. Atunci cand dezvolti puterea kokyu, nenumarate tehnici vor aparea. Nu poti crea tehnici numai lucrand formele trecutului." Sunadomari
"Daca predai doar formele, vei sfarsi cu o arta martiala de stil vechi." - Sunadomari

Aiki News nr. 074
Sagawa: Metodele de predare ale lui Sensei Takeda erau intotdeauna practice. El nu ne-a invatat kata (forme)

Aikido Journal 103 (volum 22, nr. 2)
Interviu cu David Lynch:
Sensei Shioda, la fel ca si multi alti fosti elevi ai lui O'Sensei au simtit ca invataturile lui O'Sensei nu erau sistematice si, prin urmare, el a conceput propriul set de exercitii de baza destinate sa faca arta mai usor de invatat pentru o persoana obisnuita. Aceste exercitii de baza (de ex. hiriki no yosei si shumatsu dosa) nu se gasesc si in alte dojo-uri.

Aikido Shugyo, de Gozo Shioda :
Asa cum am mentionat mai devreme, pe vremuri la Dojo-ul Ueshiba nu am avut in mod explicit nici o forma prestabilita. Singurul lucru pe care puteau sa-l faca elevii era sa copie tehnicile pe care Sensei le efectua. In ceea ce priveste instruirea, singurul lucru care ni s-a spus era "sa devenim una cu cerul si pamantul".

Presedintele Peter Goldsbury, Federatia Internationala de Aikido (IAF)

(postare originala pe AikiWeb)

Exista mai multe versiuni subiective despre cum s-a antrenat Morihei Ueshiba si ce a predata, dar nu cred ca aceste versiuni ne permit sa afirmam categoric ca aceasta sau aceasta a fost felul in care Ueshiba a predat sau a antrenat. In afara de Doshu, care cred ca intra intr-o categorie speciala, instructorul de la Hombu cu care am discutat cel mai mult aceste probleme este Hiroshi Tada. La fel ca si Koichi Tohei, H. Tada a fost elev a lui Tempu Nakamura, dar el pare sa fie foarte atent la ceea ce preda in propriul dojo si in Italia. Cu alte cuvinte, el pare sa fi acceptat ideea ca numai anumite lucruri pot fi predate si practicate la Hombu, dar si ca alte lucruri au fost sa fie practicate in alta parte. El preda arme in Italia, dar niciodata la Hombu, si cand am mentionat unele detalii despre un anume kata de jo pe care l-am practicat in Italia unui alt instructor de la Hombu, acesta a fost foarte curios si se intreba unde a invatat Tada acestea. Precum alti instructori mai vechi de la Hombu, Tada isi stabileste un mare depozit de exercitii solitare de antrenament si aceastea par sa fie constituite in principal din exercitii kokyu cu un grad crescut de sofisticare si complexitate. Dar el nu a predat nimic precum "impingerea palmelor", etc si cred ca ocaziile de a vedea resultatul acestor exercitii kokyu poate fi in tehnica de baza din aikido precum shomenuchi 1-kyo. Problema mea este ce parte din antrenamentul lui Tada vine de la Nakamura si ce parte de la Ueshiba - si daca el poate sa faca o astfel de distinctie. Adaugand la aceasta si teoria lui Ellis Amdur despre Ueshiba care isi utiliza elevii precum niste "manechine de test" si va puteti amuza cu posibilitatea ca el a aratat lucruri diferite la elevi diferiti - si le-a aratat asta facandu-i sa ia ukemi. De asemenea puteti sa tineti cont de posibilitatea ca aptitudinile pe care le avea Ueshiba , care pot fi intrepretate ca aptitudini de "proprietate intelectuala" puteau fi obtinute de catre elevii lui Uesihba in diferite feluri, dar nu in mod neaparat chiar de la Ueshiba printr-o transmisie directa.

si

Nu cred ca acceptarea este un cuvant potrivit aici. Toleranta cred ca este mai potrivit. Unul din yudansha care se antreneaza in grupul pe care-l veghez in Olanda a mers la seminarii tinute de Dan Harden si Minoru Akuzawa atunci cand acestia vin in Europa. Aikido-ul sau vine din alta sursa, desigur, dar intr-o ocazie un instructor senior de La Hombu l-a oprit si l-a intrebat "De ce este asa de puternic ? " Intrebarea nu a fost deloc intr-un sens negativ si el nu vorbea despre puterea fizica. Instructorul stia exact ceea ce vazuse si cred ca vechea generatie de instructori din Japonia, de asemenea stiu asta. Dar asa cum ati spus, cunoasterea este clandestina si limitata la persoane. Aceste persoane sunt in Aikikai, dar numarul este in scadere. Yamaguchi, Tada si Arikawa obisnuiau sa viziteze cu regularitate dojo-ul nostru si o data am intrebat un instructor de ce doshu (Doshu actual, nu Kisshomaru) nu a fost niciodata invitat. Aceasta a fost cu cativa ani in urma si raspunsul a fost destul de direct "Este prea tanar si nu stie suficient"

Cred ca Dosu este un exponent activ al unei anume interpretari a iemoto, dar marele pericol aici este ca aikido nu este un koryu si nu are kata in sensul inteles in koryu. Este un sentiment ca waza (tehnica) poate fi ca vehicul pentru a exprima creativitatea si asta, dupa parerea mea, este ceea ce Morihei Ueshiba a inteles prin Takemusu Aiki. El a aratat intotdeauna waza, asa cum a facut Takeda Sokaku, dar se pare ca le-a prezentat usor diferit la diferiti deshi. Deci creativitatea poate fi intelesa in mai multe feluri. spre deosebire de generatia actuala a exponenti ai artelor martiale japoneze, Morihei Uesihba a citit clasicii chinezi si era familiar ci toate textele care reprezinta fundatia artelor interne chinezesti. Recent am dat peste niste lucrari despre yin-yang si locul lor in gandirea si cultura chineza. Chiar si a privire rapida a fost destul sa vad ca acesta este un subiect complex si cu mai multe fatete. Ueshiba nu a dat nici o explicatie suplimentara si a lasat pe elevi sa prinda ceea ce vroia el sa spuna. Ideea este ca, el era probabil familiarizat cu toata amploarea si profunzimea conceptului, dar elevii sai nu au impartasit aceasta familiaritate.


Ascuns la Vedere de Ellis Amdur
"Hidden in Plain Sight", by Ellis Amdur (pp. 181-182)

"Antrenamentul solitar pare sa fie o legatura comuna printre practicantii de Daito-ryu si diferitele metode ale acestui antrenament dezvolta diferite tipuri de putere interna. Un astfel de antrenament poate include: a)stoarceri / rasuciri / infasurari ale corpului pentru a dezvolta tesuturi conjuctive; b) metode de respiratie pentru a genera "presiune", care construieste putere din interior spre exterior; c) imagini mentale si atentie concentrata pentru a produce micro-ajustari subtile ale sistemului nervos care, in esenta, "re-cableaza" corpul, astfel incat aceasta functioneaza la cresterea nivelurilor de eficienta, fara conflicte inutile intre muschii extensori si flexori, de exemplu. Practicanti diferiti de Daito-ryu, inclusiv Ueshiba, au utilizat probabil exercitii diferite si de asemenea, probabil s-au antrenat in aceste aspecte in proportii diferite. In acest fel, abilitatile lor s-au dezvoltat in sfere diferite."


PS: Sper ca va place articolul ! Totul este si va ramane gratuit, dar va rugam sa luati in considerare o mica deviere pentru a contribui la sustinerea eforturilor noastre. Fiecare donatie (chiar si 1$) este foarte apreciata si ajuta la acoperirea timpului si costul server-ului. Cu cat avem mai mult sprijin cu atat mai mult putem adauga continut nou si interesant !

Va multumesc,
Chris



Articol publicat pe "The Ueshiba Legacy, by Mark Murray"

tradus si publicat aici cu permisiunea lui Sensei Christopher Li

 
PS: pt donatii dati clik pe linkul original si mergeti la sf. articolului unde exista un buton de donatii . Va multumesc si eu