Am citit recent un articol care include des fraza: "Iesi de pe linie si intra." Nu numai ca aceasta fraza nu justifica pe deplin conceptul de irimi (marturisesc ca am utilizat-o si eu), dar conduce la intelegeri gresite ale tehnicii din aikido. Greseala nu este numai din punct de vedere intelectual, ci si fizica, probabil legata de deficiente ale tehnicilor de baza, care sunt, dupa cum se spune, la cote alarmante in aikido.
"Iesirea de pe linia de atac", cel putin la majoritatea oamenilor pe care i-am observat executand-o este reactiva. Pasim intr-o parte, iesind de pe lina de atac, etc. Asa cum este imaginat de ei, Irimi este un contra-atac intr-o arta martiala bazata pe unghiuri ca o aplicatie geometrica, as putea spune.
In Japonia, contrele reactive sunt deseori numite "go no sen" - o contra aplicata la initiativa altuia - dar nici acest lucru nu este corect. De fapt, contrele reactive sunt aniversate cu pietre funerare.
In Go no sen, unul preia initiativa fata de altul si il conduce. Imaginati-va o conversatie in care cineva ridica glasul si in mijlocul frazei sale imi ridic amandoua maini in sus si spun "Nici o vorba mai mult. Gata." Si el tace. Un argument reactiv este de genul "Nu imi place tonul tau ! Si tu ai gresit", la care el va raspunde , eu voi raspunde iar, etc... Un argument deseori se refera la o lupta verbala. Go no sen este o lovitura decisiva, o viata.
Locul unde putem vedea asta este in kenjutsu, de exemplu in Itto-ryu (care are legaturi profunde cu Daito-ryu). Atunci cand inamicul taie, tai si eu. Nu de-a lungul aceleasi cai, ci PE ACEEASI CALE. Doua obiecte nu pot ocupa acelasi spatiu, si eu cu o putere mai mare/ viteza/ timing/stabilitatea posturii/etc iau acel spatiu. Inamicul este deviat, aparent, dar NU izbit departe. Pur si simplu nu i se permite sa ocupe acel spatiu. Deseori nu este nici un tai-sabaki (nici o iesire de pe linie). Poate fi. Daca este, este simultana - nu una urmata de cealalta. Mergand mai departe, tai-sabaki nu este parte din definitia fundamentala a lui Irimi, ci pur si simplu o elaborare a acestuia.
Irimi in aikido se comporta la fel, ocupand spatiul. De altfel, aceasta este adevarata esenta a atemi - nu box - ci utilizand corpul (in special membrele) pentru a lua spatiul pe care oponentul incearca sa-l ocupe. Cateodata se face un pas iesind in afara liniei, altadata trecand peste linie sau chiar pe aceeasi linie. Ca un inotator care intra direct in baza unui val care se sparge. La fel ca Gozo Shioda intr-una din tehnicile lui favorite unde, ca raspuns la o priza efectuata cu ambele brate, paseste cu brusc cu bratele in jos, iar adversarul ricoseaza in sus si se departeaza. Sau ca Nishio Shoji in acea mica rasucire subtila pe care a facut-o cu incheietura mainii atunci cand aceasta i-a fost prinsa, creeand un val mic dar puternic de recul (kuzushi) in partenerul sau. La fel ca Kuwamori Yasunori care obisnuia sa-si utilizeze soldurile pentru a ocupa spatiul exact unde avansai tu in superbul sau koshinage. Toate sunt irimi fara nici o iesire de pe linia de atac.
Tehnicile de aikido - pe care noi le practicam asa de mult, si care par asa de deschise la criticile acelora care ne recomanda sa punem putin box si putin judo - sunt efectul si nu esenta aikido-ului. In mod corespunzator, tehnicile devin in mana cuiva dupa ce aikido a fost deja facut.
Si tenkan ? Am scris in alta parte, dar pe scurt. Tenkan imaginat ca pe o deplasare in spirala/fina/ care conduce intr-o miscare circulara nu este parte din aikido. Dar o mica fantezie efectuata pe saltea. Tenkan este intotdeauna precedat de irimi. Oponentul este asa de puternic sau cu experienta, incat chiar si cu un irimi care ii ocupa spatiul, el se misca in jurul lui/ luand spatiul inapoi, si asa unul ajunge intr-o miscare/ tehnica circulara. Deoarece irimi i-a luat centrul - chiar si pentru un moment - el trebuie sa "mearga in jur". Miscarea circulara porneste de la el. Tenkan este ca si cum ai lua o planeta ii adaugi viteza si o miscare tangentiala, sau in spirala sau o elipsa la miscarea sa circulara. Tehnicile ura din aikido (tenkan) preiau o persoana pe tangenta interioara sau exterioara a miscarii ei circulare. Tenkan ar trebui descris ca o spirala, nu ca una circulara care ar fi o permutare a cercului initial, odata ce am reusit sa-l preluam. Dar daca irimi nu a castigat deja jumatate sau mai mult din lupta, nu ar exista nici un tenkan de facut. Pur si simplu ai fi invins.