Articole:pag 10

Hiroshi Tada Aikido Shihan : Budo - partea II

 
 

Cladirea pt arte martiale Shinbuden, in Shinkyou, Manchukuo – 1942

Acesta este partea a 2-a a traducerii in engleza a unui interviu al lui Hiroshi Tada. Poate doriti sa cititi partea 1 a interviului si sa aflati despre stramosii samurai ai acestuia, precum si intalnirea cu Fondatorul Karate Shotokan, Gichin Funakoshi.

In aceast interviu Tada incepe se exploreze relatia sa cu Tempu Nakamura, cel care a avut o mare influenta asupra fondatorului Shin-Shin Toitsu Aikido, Koichi Tohei.

(traducerea in engleza realizate de catre Christopher Li)


Uchida: Sensei, cand ati devenit student ?

Tada: 4 Martie, anul 25 Showa (1950)

Uchida: Ce stiati despre Ueshiba in acel moment ?

Tada: Am scris un articol pentru "Aikido Tanyu" (Ziua in care am intrat in Dojo-ul lui Ueshiba) despre cum tatal meu a auzit de Morihei Ueshiba de la Ichiro Yano, fostul presedinte al Dai-Ichi Seimei, in perioada in care eram elev la scoala elementara. De asemenea, am 2 unchi in Manchukuo (Manchiuria ocupata de japonezi), Shizuo Arai si Motoki Yamazaki, iar in vara anului 17 Showa (1942) am fost la casa lui Yamazaki din Shinkyou (Changchun) (orasul capitala al Manciuriei ocupate de japonezi). Atunci se sarbatorea a 10-a aniversare a infiintarii Manchukuo, si a fost o mare demonstratie in Shinkyou la Shinbuden. A lipsit foarte putin sa reusesc sa ajung.

Uchida: Aceasta este demonstratia unde faimosul Tenryu a fost infrant, nu-i asa ? Au fost multi oameni de seama, precum Hakudo Nakayama...(Hakudo Nakayama a aranjat scurtul mariaj intre Nakakura Kiyoshi si fiica lui Ueshiba, Matsuko).

Tada: Exact. Cu relatiile pe care le aveam in tirul cu arcul, maestrul stilului Honda a fost acolo. Tatal meu il stia si am facut o fotografie cu maestrul in Shinkyou in fata Chureito. Am si acum acea poza.

In casa Arai aveam un var care era cu 1 an mai mare decat mine, in al doilea an la gimnaziu. El a fost si a vazut aceea demonstratie, si mi-a spus ca maestrul Ueshiba a fost incredibil. Am vrut sa incep chiar atunci, dar mama mea a murit, razboiul a devenit din ce in ce mai dificil, asa ca a fost imposibil. Am pastrat programul demonstratiei primit de la varul meu mult timp dupa aceea...

In orice caz, Wakamatsu-cho a fost ars tot pana la Dojo-ul lui Ueshiba, iar cand am inceput sa merg acolo, inca erau refugiati care locuiau in Dojo. Era un despartitor in dojo, iar din suprafata totala de 60 de tatami, pe 20 traia o familie. Ramasesera 40, din care 20 erau in zdrente.

Uchida: Doshu Kisshomaru Ueshiba era angajat pe atunci, nu-i asa ? Cum se desfasurau antrenamentele in acea perioada ?

Tada: Asa e. Noi ai spuneam Waka-Sensei, iar de antrenat, ne antrenam dimineata inainte de a pleca el la lucru, si apoi seara incepanad cu 6.30 PM. Ne antrenam cu el pentru o ora, incepand cu 6.30 si apoi continuam pana la 10.00 AM.

Uchida: Ce fel de oameni erau acolo in acele vemuri ?

Tada: Cu totii nu eram mai multi de 5-6 oameni, dar de obicei erau studenti de la Waseda sau oameni de la Nishi-kai


Exercitiul pestelui de aur, Nishi Shiki adoptat de multi in practica de incalzire in Aikido

Uchida: Katsuzo Nishi de la sistemul de sanatate Nishi Shiki ?

Tada: Oameni care au legaturi cu asta. Oameni care au venit prin intermediul lui Sensei Nishi. La acel moment nu era nimeni care sa intre fara o recomandare. De aceea Dojo Ueshiba nu si-a facut reclama, chiar si acum este la fel. Au fost 2 frati care au intrat la Universitatea Hitotsubashi din cadrul Academiei Navale, dupa razboi, Arisaku si Keizou Yokoyama. Cu ajutorul recomandarii lui Arisaku am inceput sa merg la Tempukai si Ichikukai.

Uchida: Ce facea Sensei Tempu Nakamura dupa razboi ? Tempukai a fost inceput in era Taisho (1912-1926), nu-i asa ?

Tada: In anul 8 Taisho (1919). Exista o carte numita "Unmei wo Hiraku" ("Opening Destiny" /Destin deschis, Kodansha 1994) cu o prefata scrisa de dl. Hikoichi Sugiyama. Dl. Sugiyama este actualul presedinte al Tempukai si a fost medic in departamentul de psihologie al Universitatii din Tokyo. Sensei Tempu era putin mai in varsta decat Sensei Ueshiba. Cand a murit, in anul 43 Showa, avea 92 de ani.

Uchida: De asemenea, O'Sensei a murit cam in aceeasi periaoda de timp.

Tada: Sensei Tempu a murit pe 1 Decembrie in anul 43 Showa (1968). O'Sensei a murit pe 26 Aprilie, anul urmator. Eu eram in Europa.

Uchida: Deci nu ati reusit sa fiti cu niciunul dintre ei la momentul mortii ?

Tada: Nu, bunicul meu a murit la 93 de ani, apoi a murit Sensei Tempu, apoi O'Sensei. Anul urmator m-am intors acasa. Am reusit sa ma intorc la timp pentru prima aniversare a mortii lui Ueshiba. Am spus "intoarcere", dar a fost acea legatura care m-a facut sa ma intorc. Daca nu ma intorceam atunci, as fi ramas pentru totdeauna.

Uchida: In ce an ati devenit membru al Tempukai ?

Tada: Anul 25 (1950)

Uchida: Era acelasi an ? A fost imediat dupa ce v-ati inscris in Aikikai ?

Tada: Imediat dupa ce am intrat in Aikikai, dl. Arisaku a spus: "Stiu un profesor minunat, nu vrei sa vii sa-l intalnesti?", asa ca am mers imediat.


Mitsuru Toyama si sotia impreuna cu Tempu Nakamuara (stanga), Anul Nou 1935
Toyama a fost liderul aripii conservatoare asociate cu
ultra conservatorii Societatii Dragonului Negru
care aveau legaturi cu Morihei Ueshiba

Uchida: Ce fel de om era Sensei Tempu Nakamura ?

Tada: Era un profesor excelent. Gospodaria lui Sensei Tempu era una dintre Kazuko (noua nobilime creata de catre imparatul Meiji - Familia Florii) Tatal lui Sensei, Sukeoki Nakamura, s-a nascut in gospodaria Tachibana a lui Yanagawa-han care a fost trimis familiei Nakamura ca fiu adoptiv. Mai tarziu a devenit director la biroul pentru menta din cadrul Ministerului de Finante. Din acest motiv, prietenii din copilarie ai lui Sensei spuneau ca el vorbea deseori despre oameni precum Hisaya Iwasaki (al 3-lea presedinte al companiei Mitsubishi). Cu toate acestea, Sensei a fost trimis la Kyushu.

Uchida: La Shuyukan (Prefectura Fukuoka, liceul Shuyukan). Dupa asta s-a apucat de afaceri. A fost presedinte de banca, parca...

Tada: In anul 8 Taisho (1919) a fost brusc coplesit de un sentiment si a renuntat la tot interesul aratat spre afaceri, acesta a fost inceputul raspandirii Shin-Shin Toitsu-ho ("Metoda unificarii corpului cu mintea"). Numele asociatiei a fost "Toitsu Tetsui Gakkai" (Institutul de cercetare a unificarii filosofiei si medicinei), iar numele popular a fost "Tempukai". A devenit o fundatiei spre sfarsitul anilor '30 a erei Showa (1955-1965)

Uchida: Acum, noi putem doar citi transcrierile prelegerilor, dar ce a fost de fapt ?

Tada: Sensei Tempu s-a concentrat pe Shin-Shin Toitsu-ho prin Karma Yoga si Raja Yoga. Controland calea iti poti controla mintea in viata de zi cu zi, concentrandu-si spiritul si obtinand unificarea.

Uchida: Yoga ?

Tada: Da, deoarece Sensei Tempu a fost calauzit in antrenamentul ascetic yoga de catre invatatorul sau Kaliapa.

Uchida: Cand citesc prelegerile tinute, pare a fi o filozofie a vietii, dar in Tempukai faci de fapt yoga?

Tada: Se spune ca filosofia yoga este declarata a fi esenta filozofiei indiene, iar printre intelectualii din Vest acum este numita cea mai mare filozofie din lume. Continutul "Unmei wo Hiraku" a fost numita "adevarata contemplare". La seminariile speciale de vara, dimineata, ne asezam in postura de meditatie, iar transcrierile sunt de la prelegerile tinute de Sensei Tempu la acel moment.

Uchida: Inainte de asta, cum era antrenamentul fizic ?

Tada: Exercitii normale, unul numit "Exercitiile de unificare" care lucrau "muschii spatelui" (muschi care in mod normal nu sunt utilizati) si exercitii de construire a fundatiei Kokyu-ho. Apoi, de exemplu, puteau exista exercitii precum o practicare a bazei pentru telepatie.

Articol publicat pe "Aikido Sangenkai Blog :Aikido Shihan Hiroshi Tada: The Budo Body, Part 2"

tradus si publicat aici cu permisiunea lui Sensei Christopher Li