Articole:pag 10

Hiroshi Tada Aikido Shihan : Budo - partea IV

 
 
Traducerea in engleza de catre Christopher Li
Budo-ul Japonez si antrenamentul in Kata

Hiroshi Tada la Aikikai Hombu Dojo

Uchida: Vorbeati de metodele de educatie traditionale japoneze...

Tada: Aici se pune problema spiritului ca fiind fundatia principala, si se construieste un corp care este adecvat pentru spirit. Intotdeauna trateaza mintea si corpul ca un intreg, acesta este metoda de practica a filosofiei estice.

Puteti spune ca "cultura Kata-ului" este una din caracteristicile culturii japoneze.

Atunci cand discutam despre Kata, trebuie sa tinem cont ca exista tipuri diferite de Kata. Daca Kata are o forma simpla, atunci oamenii cred ca despre ea ca este o chestiune de pasi inlantuiti.

Ce este Kata ?

"Kata da nastere la arta, inoculand principiile mintii si corpului, si reprezinta cea mai eficienta metoda de practica cu scopul utilizarii acestor principii"

De aceea, in Kata, fundamentele mintii si corpului sunt create si rafinate, continand aplicatii nelimitate, variatii si forme transcedente.

Adevaratul Budo, metoda de antrenare a artei, este un flux continuu asemanator unui rau de munte care curge spre mare. De exemplu, metoda de antrenament Randori, este , in esenta, un tip de Kata. Separand-o de Kata este o greseala. Mai mult, Randori este o metoda prin care cei care s-au antrenat si au devenit experti se pot testa. Referitor la ceea ce testezi, nu se refera la faptul ca testezi daca o tehnica este efectiva sau nu. Este un test pentru a vedea daca mintea este "capturata" sau nu. Referitor la faptul de a fi capturat, in Budo se spune: "Intrerupe, extrage, traieste, realizeaza, devin-o Aiki".

Apropo, metode de antrenament precum acestea sunt ceva care trebuie studiate pe parcursul unei vieti, nu sunt metode care pot fi invatate cu usurinta, iar invatatura completa si experienta trebuie sa fie transmisa de catre un instructor. Cu toate acestea, cei cu entuziasm pentru acest gen de lucruri sunt putini, iar majoritatea oamenilor cauta ceva care sa poata fi dobandit mult mai usor, cu rezultate care sa poata fi usor vizibile.

Aceastea nu se intampla doar in timpurile noastre, in trecut era la fel, si multe scrieri din era Togukawa prezinta aceste tipuri de avertismente.

De asemenea, este un lucru comun atunci cand o Kata este transmisa, multe din adevaratele intentii sunt intelese doar de catre persoana care le-a creat. De-a lungul mai multor generatii care au primit aceea Kata, multe din intentiile ei devin de neinteles si exista cazuri in care si Kata si intentiile s-au schimbat de-a lungul timpului.

La baza, Bujutsu este utilizat ca o granita intre viata si moarte si este un lucru extrem de pragmatic. Una din caracteristicile metodelor de antrenament din Budo-ul japonez este abandonarea oricaror ganduri legate de concurs, de a vede cine e mai slab si cine e mai puternic, si de a insufla principiile mintii si a corpului care poate aduce tehnica. Daca nu te uiti la Kata cu atentie, cred ca cineva poate spune: "Aceasta nu se poate utiliza deoarece este Kata. Trebuie sa fim in masura sa incercam si sa depunem eforturi in a lupta impotriva cuiva" si sa nu reuseasca sa vada profunzimile din Kata sau nici macar sa incerce sa le vada. Efectul spiritului asupra starii corpului este mai mare decat iti poti imagina. De exemplu, daca mintea si corpul tau au fost calme pana acum, si daca mintea devine furioasa atunci si corpul tau va deveni furios.

In mod normla, daca te uiti atunci nu vei intelege ceva cu adevarat, dar un antrenament de Aikido poate fi inteles imediat. Judo, Kendo, Karate pot fi mai dificile de inteles. In Karate, oponentul este situat la o anumita distanta, in Judo cei doi sunt deja inlantuiti, iar in Kendo porti o armura si executi tehnici utilizand o sabie de bambus. In Aikido amandoi parteneri sunt fara arme, si exista un moment cand esti in contact cu corpul oponentului. Atunci cand starea ta mentala se schimba poti intelege asta ca o imediata schimbare in miscare. Chiar daca nu observati atunci cand mintea voastra este capturata de catre tactica adversarului, atmosfera de conflict apare in mod clar. Mai evidenta este schimbarea care apare in ritm.

Cu toate acestea, trebuie sa invatati sa va ascultati senzatiile, este ceva care nu poate fi inteles prin efort intelectual. Cand am citit cartile lui Sensei Tempu, am simtit ca exista o diferenta intre ceea ce eu sau alti elevi directi intelegem si ceea ce inteleg alti oameni din ceea ce citesc. Chiar si acum, atunci cand citesc ceva scris de catre Sensei, ma simt ca si cum as sta in fata lui. Ma simt ca si cum as absorbi totul precum este apa turnata in desert. Nu citesc intr-un mod critic. "Inteleg asta. Aceasta este interesanta." De obicei, elevii spun lucruri de genul: "Chiar este real? Ce crezi despre asta?" Ei citesc comparativ. Atunci cand citesc, ei vor sa-si imbunatateasca cunostintele. Totusi, uneori, cred ca in felul asta este dificil sa aiba un efect direct asupra spiritului.

Uchida: Deci, trebuie ca elevul sa ia decizia sa se increada pe deplin in instructorul sau ?

Tada: Atunci cand vei face asta, va fi la fel ca atunci cand Morihei Ueshiba a spus "Aikido nu este o religie - totusi este la fel ca o religie". A crede nu este ceva care poate fi inteles prin cuvinte, este ceva care nu poate fi explicat. La fel este si cu Sensei Tempu.

Uchida: Pot sa inteleg asta foarte bine. Au fost scrise multe lucruri marete. Este, asa cum spuneti, acel sentiment. Este la fel ca sentimentul de "tremurare a ochilor". Cand auzi asta cu vocea reala a actualului tau profesor este complet diferit, nu-i asa?


Pelerinaj in Mongolia în 1924
Onisaburo Deguchi, al doilea din stanga, Morihei (Moritaka la acel moment) Ueshiba dreapta capat

Tada: Cred ca depinde de persoana. Sensei Ueshiba a crezut in Omoto-kyo, dar cred ca am putea spune mai degraba ca si-a gasit refugiul in profesorul sau spiritual (Onisaburo Deguchi).

Uchida: Anterior ati mentionat putin despre o intamplare referitoare la Sensei Tempu Nakamura, ceva legat despre o sabie si un obraz...

Tada: Persoana care a facut asta nu era Sensei, cred ca a fost altcineva. Intoarcerea unei sabii cu lama in sus si sa stea pe ea, sau sa se intinda pe un pat de ace, sau ceva asemanator. Totusi, nu este un lucru pe care poate sa-l faca oricine.

Uchida: Sensei Tempu a avut puteri supranaturale ?

Tada: Sensei a avut multe tipuri de puteri, ceea ce acum se numeste "knock-out telepatic", precum si alte lucruri.

Uchida: Ce ne puteti spune despre simpozionul de Ki?

Tada: A, a avut loc la Universitatea Tsukuba. La acel moment a fost organizate de catre dl. Hiroyuki Aoki, asa ca a devenit un subiect fierbinte. De asemenea, Sensei Tempu a mers sa se uite de cateva ori.

Uchida: Ati avut vreodata aceste ideii aplicate pe dv. ?

Tada: Da, am avut.

Uchida: Si cum v-ati simtit? Abdomenul dv. a devenit cald?

Tada: Da, a devenit. Este greu de explicat. Pentru restul, am decis sa fac ukemi pentru lucrurile pe care au fost facute pe mine de catre Sensei Tempu.

Uchida: Ukemi ? V-au fost aplicate tehnici fizice ?

Tada: Nu, au fost facute diverse experimente cu utilizarea puterii mintii. Invataturile lui Sensei Tempu erau foarte rafinate.

Uchida: A fost o persoana fermecatoare ca individ.

Tada: Unii erau speriati de el...

Uchida: Cati membrii au fost cand ati inceput dv. ? Erau cateva sute?

Tada: Daca ii incluzi pe toti care au devenit membrii de la fondare, atunci poate. In acel timp la seminariile care se tineau in fiecare luna la sala Gekkoden de la Gokokuji, veneau in jur de 40-50 de oameni, dar la seminariile speciale din vara puteau veni si 400 de oameni din intreaga tara.

Uchida: Dv., prin atrenamentul de Aikido, aveati si o viata paralela. Cum va descurcati cu 2 metode corp/minte ?

Tada: Am mers sa inteleg Aikido prin invataturile si antrenamentele lui sensei Tempu, deoarece baza discutiilor lui Sensei Ueshiba era tot despre kami.

Uchida: Inteleg... Atunci cand ma uit la filmari nu pot intelege nimic din ceea ce spune.

Tada: Aceasta nu e tot, de asemenea sunt si lucruri care pot fi intelese foarte usor. Acele lucruri nu au fost inregistrate. Dupa antrenament, noi masam umerii lui Sensei, si-l ascultam vorbind despre multe lucruri. Acestea erau foarte simple si usor de inteles. Atunci cand faceam antrenamente in afara practicii regulate, Sensei venea si ne invata lucruri :"Asta merge in felul asta". Asta a fost cu adevarat minunat.

Uchida: Dar eu nu pot intelege prelegerile care au fost inregistrate.

Tada: Unele sunt greu de inteles, dar era o atmosfera unica - intelegeai sau nu - oricum era ceva minunat.

Uchida: Ati devenit confuz ca Shugyo-sha, atunci cand ati fost prins intre 2 maestri care aveau niste personalitati asa puternice ?

Tada: Nu m-am gandit la asta foarte mult. Ma gandeam la ceea ce era bun si asta era dificil, nu ma gandeam la ele ca fiind niste lucruri complet diferite. Ma gandeam "aceasta metoda de a explica este diferita, dar probabil reprezinta acelasi lucru". Am ajuns sa inteleg mai tarziu ca acesta a fost un mod corect de a privi lucrurile.

Sensei Morihei Ueshiba si Sensei Tempu Nakamura au explicat amandoi aceleasi lucruri - kokyu-ho, meditatia si cunoasterea vietii de zi cu zi. Doar cuvintele lor erau diferite si asta deoarece erau Misogi Shinto si Yoga din India. Asa cum am spus si mai inainte, de abia dupa ce m-am alaturat grupului lui Sensei Tempu am inceput sa inteleg cu adevarat Aikido. In primul rand, daca te gandesti la motivele din spatele dezvoltarii Budo-ului japonez cred ca vei intelege bine. Cine a fost persoana care a avut cel mai mare efect asupra culturii japoneze ?

Uchida: Va referiti la indivizi ?

Tada: Incluzand elevii elevilor ai elevilor acelei persoane.

Uchida:...?



Articol publicat pe "Aikido Sangenkai Blog :Aikido Shihan Hiroshi Tada: The Budo Body, Part 4"

tradus si publicat aici cu permisiunea lui Sensei Christopher Li