In multe forme de arte martiale vechi, rolul lui Uke era interpretat de catre un profesor sau un elev mai avansat. Aceasta permitea profesorului sa observe, simta si sa experimenteze ceea ce elevul a invatat, permitand un feedback sensibil si specific pentru fiecare elev. Evident, acest lucru nu se intampla in aproape nici un dojo de aikido. In cele mai multe dojo-uri de aikido, profesorul nu "joaca" rolul de Uke, ci elevii, fiecare elev fiind la un moment dat Uke, apoi Nage.
In forma traditionala de aikido nu exista competitii. Competitia este in contradictie cu scopul inalt din aikido - armonizarea cu atacatorul. Nu se poate sa te armonizezi cu cineva si in acelasi timp sa te intreci cu el. Acest ideal impune o responsabilitate uriasa asupra lui Uke, care trebuie sa promoveze invatarea fara a duce la conflicte inutile.
Elevii mei m-au auzit de nenumarate ori (chiar mai des decat si-ar fi dorit sa ma auda vorbind despre acest subiect) despre importanta rolului lui Uke in dojo-ul nostru. Inainte de a discuta despre ce trasaturi ar trebui sa aiba uke, voi sublinia ceea ce eu NU VREAU sa fie Uke:
1. iepuras aiki : un iepuras aiki este un Uke remarcabil de sensibil la toate formele de energie si de miscare, astfel incat acea persoana este deja jos pe saltea (sau sarind - depinde de tehnica) inainte ca Nage sa fie la jumatatea respectivei tehnici. Iepurasul aiki afiseaza o capacitate remarcabila de a zbura, de a lovi salteaua, aratand o expresie supraomeneasca de captare a energiei care deriva de executia unei tehnici de catre Nage.
2. Uke bionic: acest Uke are capacitati supraomenesti de a contracara orice potentiala miscare in care se poate angaja Nage. Indifierent ce tehnica urmeaza sa execute Nage, Uke cel bionic deja a blocat acea tehnica, demonstrand un nivel superior de capacitate martiala ce depasaste cu mult orice fiinta umana normala.
Fiecare din aceste doua tipuri pot fi observate in cele mai multe dojo-uri la un moment sau altul. Un dojo foarte bun va gasi o cale de a opri acea persona din a juca aceste absurde roluri si/sau gasi o cale pentru ca persoana respectiva sa-si utilizeze acele talente in alt dojo. Aceste roluri negative impiedica un bun antrenament atat pentru Nage cat si pentru Uke.
Deci, CE CAUT eu la un Uke?
1. Profesorul: Rolul lui Uke este in primul rand de a fi un profesor, implicand destule responsabilitati. Adesea, un elev incepator nu intelege cum poate fi el un profesor. Raspunsul este destul de simplu. FII CINSTIT ! Exista anumite cerinte pentru a fi un profesor bun, sincer:
1.1. Bun atacant: Daca nu ataci intr-o maniera sincera si corecta, cum te poti astepta ca Nage sa invete cum sa se descurce cu un atac real? Evident, acest lucru inseamna ca Uke trebuie sa invete cum sa execute atacuri realiste la diferite nivele de intensitate si viteza. Totusi, Uke TREBUIE sa fie in masura sa atace intr-o maniera care sa nu produca accidente, sa nu-l copleseasca/"invinga" mereu pe Nage. Uke, ca profesor, trebuie sa stie cine este Nage, si sa-l atace sincer la un nivel la care Nage este provocat, dar la care sa poata invata din acea experienta. Chiar daca Nage nu poate efectua tehnica de fiecare data, aceasta nu inseamna ca nu poate transforma acest lucru intr-o experienta pozitiva cu ajutorul lui Uke.
1.2. Bun feedback: Uke trebuie sa fie capabil sa ofere un feedback care sa-l ajute pe Nage. Uke va sti daca a fost condus din centru. Uke va sti daca a fost condus sau fortat prin tehnica. Uke va sti daca Nage a creat o deschidere pe care Uke o poate exploata si poate ataca in continuare. Trebuie sa fie capabil de a fi acolo si de a observa pentru a fi capabil sa ofere feedbak lui Nage (pozitiv, negativ, sau intre).
2. Bun ukemi: Treaba lui uke dupa ce a atacat este de a "primi" tehnica. Aceasta inseamna, in primul rand, ca Uke trebuie sa invete sa primeasca o tehnica (fixare sau proiectare) intr-o maniera sigura, fara a fi cineva ranit. Uke trebuie sa invete sa fie sensibil la variatiile corpului, a fortei si miscarilor care apar atunci cand primeste o tehnica. Aceastea il vor "informa" cum poate sa ramana in siguranta. Atunci cand Uke progreseaza in aikido, va incepe sa recunoasca faptul ca a fi sensibil si posibilitatea de a raspunde intr-o maniera fluida il pot ajuta sa neutralizeze un atac. Acestea sunt abilitati mai avansate si trebuie exersate cu grija sub directa indrumare si supraveghere a unui instructor. Altfel, Nage ar putea intelege gresit ceea ce se intampla si acest lucru ar duce la conflicte inutile. La nivel mai inalt, Uke poate utiliza aceasta senzitivitate, conectare si fluiditate a miscarii pentru a contracara o tehnica cu alta tehnica. Inca o data, acestea trebuie exersate sub directa indrumare si supraveghere a unui instructor.
3. Partener de antrenament: Uke se antreneaza ca oricare altul. Fiind cinstit si ajutand pe ceilalti elevi va permite ca toata lumea sa progreseze intr-o maniera sigura si cat mai rapida. Daca rolul lui uke nu este de nici un folos, aceast lucru va incetini progrsul fiecaruia, inclusiv al lui uke. Armonizarea cu energia pozitiva este necesara pentru a face aikido sa lucreze cu atacuri realiste la viteza mare. Daca nu puteti face acest lucru la toate nivelurile si vitezele in antrenament, atunci este putin probabil ca veti putea faca fata la ce ar putea aparea in viata reala.
Rolul lui Uke este dificil, provocator, totusi informativ si necesar pentru succesul invatarii aikido-ului. Shugyo apare in ambele roluri: de Uke si de Nage. In acest mod, putem sa ne straduim sa ne dezvoltam aikido la nivele inalte.