Din anumite motive, sa predai Aikido la copii este foarte dificil pentru multi instructori. Este uimitor cum niste oameni atat de mici pot provoca atata teama in inimile atator centuri negre. Chiar si un aikidoka experimentat care este un instructor excelent pentru adulti poate ajunge fara nici o idee despre cum sa-i invete pe copii. Astazi exista numeroase carti, video si site-uri web dedicate special predarii Aikido-ului la copii. Contin o gramada de informatii despre "jocurile Aiki", destinate sa invete pe copii miscarile din Aikido si sa le pastreze atentia. Jocurile pot fi distractive din cand in cand dar cred ca ce-a mai buna metoda de a invata pe copii Aikido este pur si simplu sa-i inveti Aikido. Aikido este distractiv pentru cei care au 8 ani dar si pentru cei care au 80. Aikido este sa fie pentru toate varstele asa ca de ce sa incerci sa reinventezi roata cand vine vorba de invatat pe copii ? In urma cu un numar de ani am avut ocazia sa-l asist pe sensei Shibata atunci cand acesta traia in Japonia si preda la o clasa de copii la Hombu dojo.
Inainte de a incepe, l-am intrebat ce fel de jocuri face cu copii. S-a uitat la mine cumva surprins si a spus ca el nu joaca nici un joc cu copii, el doar preda Aikido. Imi amintesc ca ora a fost condusa in aceeasi maniera ca si o clasa de adulti iar copii au fost incantatori. De atunci mi-am structurat programul pentru clasa mea de copii in acelasi mod. Am inceput sa predau la o clasa de copii de cand s-a deschis Aikikai Florida in 1980. De-a lugul timpului, si cei doi copii ai mei au practicat acolo.
Fiica mea adolescenta Madison inca se antreneaza, ceea ce ma face sa ma simt mai putin ingrijorat atunci cand va incepe sa se intalneasca cu baieti.. in 20 de ani sau cam pe acolo. De-a lungul timpului am facut anumite observatii despre predatul la copii, observatii pe care as dori sa vi le impartasesc. In timp ce stiu multe despre acest lucru, este evident ca sper ca veti gasi ceva care sa va ajute. Am observat copii si am vazut ca ei invata cel mai bine cu explicatiile verbale reduse la minim. Ei par sa extraga tehnica prin simpla vizionare urmata de efectuarea ei. De exemplu, atunci cand predau rostogolirea spre in fata, la inceput ii pun sa faca doar un salt. Evit sa dau explicatii tehnice lungi despre ungiul la care ar trebui sa se rostogoleasca sau despre felul in care pun mainile, etc.
Dupa cateva sedinte si dupa cateva mici indreptari, copii incep sa faca caderi tipice de Aikido prin simpla vedere a celorlalti copii. Scopul meu este ca acei copi care practica sa se distreze in timp ce dezvolta abilitati de baza bune. Astfel, devine o tranzitie usoara la clasa de adulti (desi majoritatea copiilor mei le place sa fie cu prietenii lor si nu se grabesc sa treaca la adulti). Sunt fericit sa-i las sa fie copii, atat timp cat doresc ei. Avem un program de testare si centuri colorate la fel ca in alte arte martiale cu programe similare pentru copii. Cred ca este important pentru copii sa fie rasplatiti pentru efortul lor, mai ales cand prietenii lor din alte arte martiale obtin trofee si centuri colorate. Totusi, incercam sa nu punem presiune si competitivitate pe copii. Ei sunt presati destul la scoala precum si in alte sporturi si activitati in care sunt implicati. nu vreau ca ei sa simta ca trebuie sa fie testati intr-un moment particular de timp sau ca sunt in competitie unii cu altii. Subliniem ca testarea este benefica din cauza muncii grele si pregatirilor depuse, si nu deoarece ei obtin o noua centura. Precizam ca Aikido este unic privit prin prisma non-competitiei si incercam ca toate evenimentele din dojo sa reflecte acest lucru. Grupa de copii la Aikikai Florida este condusa intr-o metoda similara grupei de adulti incepatori.
De obicei incepem cu respiratia. Am copii in aceasi linie, in seiza cu mainile asezate una peste alta si degetele mari atingandu-se. Le spun sa se concentreze pe respiratie, numarand pana la 10 si apoi sa repete procesul Cand ei realizeaza ca mintea incepe sa se gandeasca la altceva le spun sa reia numararea respiratiilor. Aceasta meditatie de baza ii ajuta sa se calmeze si sa se concentreze. Dupa o scurta incalzire si exercitii pentru incheieturi, practicam tai-sabaki, rulari si exercitii de ikkyo. Copiilor le place sa numere in japoneza la aceste exercitii, destul de tare, as putea adauga. De asemenea avem destul timp dedicat exercitiilor de ukemi. Sunt pusi pe doua linii, cu elevii mai vechi in prima linie, astfel ca cei noi sa vada ce au de facut. Exercitiile includ:
- rulari mici inainte si inapoi
- shikko in fata si rulare in spate
- shikko in spate si rulare in fata
- rulare inainte si inapoi din picioare
- rulare inainte, urmat de tenkan
- cadere inainte cu bataie, ramanand jos (ca in koshinage ukemi)
- cadere inainte cu bataie si ridicare in picioare (ca in proiectari)
- cadere cu obstacol in fata (peste spatele cuiva)
- shikko inainte si inapoi cu rotiri
Apoi ii aliniem, iar instructorul arata o tehnica, iar copii in perechi incep antrenamentul la fel ca o clasa de adulti. De obicei alegem perechile de copii dupa nivelul de experienta. Cateodata cei cu grad mai mare vor practica o variatie mai avansata a tehnicii iar cei mai noi una cu miscari de baza. Sau cei mai avansati vor face nikkyo in timp ce incepatorii vor practica ikkyo. Sfarsim lectia cu kokyu-dosa si meditatie inainte de a ne saluta de sfarsit. In afara de ukemi, cele mai importante lucruri de invata la inceput pentru copii sunt: pozitiile (ai si gyaku hanmi), tai sabaki (irimi, tenkan, tenshin) si miscarile de brate kokyu (ikkyo). Utilizez acesti termeni in mod repetat atunci cand arat o tehnica. Ajuta copii sa atace intr-un mod corect si de asemenea incep sa gaseasca similaritati cu diferite tehnici pe care le practica. De exmplu, cand un copil devine confuz atunci cand face kotegaeshi, ii spun doar sa faca tenkan atunci cand uke ataca si tenshin atunci cand aplica tehnica. Acest lucru ajuta copii sa gaseasca o legatura intre exercitiile din aikido si tehnica pe care o practica. Alt lucru pe care vreau sa-l mentionez este impactul mare pe care il are implicarea parintilor in clasa de copii. Odata ce parintii elevilor incep sa se implice, programul devine mai lin. Unii parinti se antreneaza cu copii si ii pot ajuta cu instructiuni, oferind mai multa atenite individuala pentru fiecare copil. Altii nu se antreneaza, dar ajuta in alte feluri, aducand snaksuri, ajuta la organizarea diferitelor petreceri si evenimente, etc. Este frumos pentru toti atunci cand dojo devine o famile. Acum avem aproape 50 de copii in dojo, iar antrenamentul lor se desfasoara de 3 ori pe saptamana. Pe masura ce programul creste, am inceput sa oferim ate activitati pentru copii, de exemplu gazduim petreceri pentru ziua lor sau aducem pizza/seri video. Copiilor la place sa se uite la filme cu O'Senseei si aparent la orice video in care eu iau ukemi si sunt dat jos. De asemena, taberele si seminariile sunt un mare plus pentru programul copiilor.
Acestea sunt benefice pentru copii la fel ca si pentru adulti. Vad mereu cum copii cresc si depasindu-si limitele. Este un loc potrivit pentru a introduce un nou kata de arme, su de a explica despre filozifia si principiile din Aikido. Incorporand artele si mestesugurile la seminarii sau in tabere expun copiii la alte aspecte ale culturii japoneze. Copii mai tineri sau mai mari se bucura facand masti Noh, impaturind evantaie, scriind in caligrafie japoneza, compunand haiku sau facand zmeie de lupta. Aceasta ofera copiilor o pauza de la antenamentul fizic si totusi ai educa in acelasi timp. Fiecare tabara se termina cu o petrecere la care servim mancare japoneza precum sushi, facem bile de orez si alte feluri de mincare. Deseori adaugam o ceremonie in care acordam certificate.
Aceste evenimente sunt vesele si de asemenea un mod bun de a genera venituri pentru dojo. Sunt foarte multumit de modul in care apar satisfactii pentru toata lumea si cum se cosntruiesc prietenii in cadrul dojo-ului. Este frumos s observi interesul generat printre copii. Atentia acordata celor mai tineri membri ai comunitatii noastre de aikido este foarte frumoasa, la urma urmei, ei sunt viitorul nostru.